CITAT (Allekulla @ 25-08-2013, 09:33)

Jag har alla eländiga ogräs i min trädgård. När jag vill utrota dem på en plats, så ger jag det minst 2 år. Underst dagstidningar. Sedan tjock svart plast/markduk i "tribbelt" lager övanpå. Därefter tömmer jag jord eller allra helst komposten ovanpå ca 20-30 cm lager. För att det inte ska se för trist ut så planterar jag i detta.
I år t ex har jag odlat Västeråsgurka.
Angående kanter mot kullerstenar/stenar som jag också vill ha för att det passar på tomten. Mot ogräsjorden dagstidningar. Sen gräver jag ner ut och invända påsar från ko/plantsjord mm (alltså svarta sigan ut). Det blir 2 lager plast. Det underlättar betydligt, så jag slipper få in alla invasiva ogräs i rabatten direkt.
Lycka till!
Smart. Täcka och sedan plantera ovanpå helt enkelt. Rabbaten är ju ändå lite urgrävd så med en del jord så blir det lite djup om man dessutom gör den upphöjd. Kan jag plantera perenner som jag sedan vill ha i rabbatten när täckningen är klar eller vad är bra att plantera? Så sommarblommor där nästa år?
I den färdiga rabatten vill jag ha höga typ torpgammeldagsa blommor.
CITAT (Peztis @ 24-08-2013, 12:49)

Jag har en rabatt som jag rensat och rensa och rensat... Har gett upp nu med kirskål, blåklockor (inte knöl- där), såpnejlika och annat oönskat.
Jag grävde upp det jag ville ha, rensade rötterna, planterade om i krukor med ny jord och satte dem i jord på annat ställe. Rabatten rensades igen, jag la på kartonger och tidningspapper och på detta markväv. Sedan har jag öst på med kompost och gräsklipp så att jag har kunnat plantera lite i det, bara för syns skull.
Om du använder markväv, se till att ta en stadig och tät eller vika dubbelt eller "tribbelt" (som min son säger) för t ex kirskål hittar lägg genom maskorna.
Menar du att man tillfälligt lägger markväv för att täcka bort och döda ogräset eller låter du det ligga kvar för att skydda hela tiden?
CITAT (Peztis @ 25-08-2013, 16:23)

Inte så mycket dränering i det då.