ansanpansan
Hej!

Har bett om råd tidigare på det här forumet men eftersom jag nu har fler eller iaf tydligare frågor så testar jag igen.

Jag har i min nya stuga en oval typ en gånger två meter antagligen gammal rabatt. Detta gissar jag eftersom det finns stenar runt om ca 30-40 cm höga runt om. Dessa har mossa, ogräs och typ rötter på och runt sig. Nu har jag som en tok i flera veckor med jämna mellanrum försökt ta mig igenom jordem som är fylld och då menar jag fylls av övervuxen ögräs och längre ner rötter i alla storlekar.

1. hur mycket är det rimligt att ta bort? Jag menar mossan på stenar vill man ha kvar. Jag silar all jord supernoga för hand med kratta. Men vissa rötter kommer ju underifrån eller mellan/ under kantstenarna. De kan vara upp till 2 cm i diameter och måste då klippas vid kanten på insidan. Detta är en norrabatt under en en som är sjuk och ska tas ner. Det är alltså i ett lite skogigare parti och inte en husväggsrabatt. Jag vill ha skogskänsla. Jag kan verkligen inte a bort varena rot utan måste som sagt klippa de stora. Blir rabatten bara rötter om några år igen? jorden är bra med maskar så jag vill inte bara kasta allt.

2. När jag kommer efter en dryg vecka har små små ogräsfrön redan börjat småsticka upp i det redan så nogrannt rensade. Hur tänker jag kring det.

3. Vad har jag för process framför mig?

tacksam för svar/ Anna
Piccante
Får du upp alla rotogräs så kommer du inte ha så mycket problem med dom nästa år. Några rötter kanske överlever men det är bara att dra upp dom. Fröogräs är jobbiga för fröna kan ligga i frövila länge och väckas till liv när du gräver och vänder runt i jorden. Ett sätt förutom att rycka upp alla småplantor du ser i år är att täcka med svart plast till våren så de inte får ljus och orkar gro.
ansanpansan
CITAT (Piccante @ 28-07-2013, 15:38) *
Får du upp alla rotogräs så kommer du inte ha så mycket problem med dom nästa år. Några rötter kanske överlever men det är bara att dra upp dom. Fröogräs är jobbiga för fröna kan ligga i frövila länge och väckas till liv när du gräver och vänder runt i jorden. Ett sätt förutom att rycka upp alla småplantor du ser i år är att täcka med svart plast till våren så de inte får ljus och orkar gro.

Tänkte först plantera i år men nu när vi fällt en torr en alldeles intill så se marken inte så kul ut ändå att hänga på och plantera och beskåda växter så det får vänta tills nästa år då. Så hur gör jag när jag täcker? lägger ut svarta sopsäckar med. Sten på tills när?
Bassam
Hej
Du kan vattna dem med varm vatten flera gånger. men med ogräs som ge frö kan du klippa dem mycket före att att de bilda blommor, på slutet de blir döda,
H.Bassam
ansanpansan
CITAT (Bassam @ 28-07-2013, 20:41) *
Hej
Du kan vattna dem med varm vatten flera gånger. men med ogräs som ge frö kan du klippa dem mycket före att att de bilda blommor, på slutet de blir döda,
H.Bassam

Men problemet är alla dessa rötter. Som är under ytan. Allt "grönt" är borta förutom de minimini som vuxit upp på jordhögen som redan är rensad på en vecka. Jag kan väl inte ta bort alla rötter. De ommer ju underifrån också. Finns det inte rötter under rabatter? dör rötter 20 cm under marken bara för att man täcker ytan.

Vissa rötter ser ur som små morötter till formen. Vad är det?
Klint

De där rötterna kan det vara knölklocka kolla under övrigt

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camprap.html

Jag har såna och eftersom jag är en otålig själ försökte jag trötta ut dem men 2a året täckte jag med tidningar och jord uppepå som jag planterade i .Nu kommer dessa förb---ade knölklockor upp igen och jag får passsa rabatten noga.Så om du har lite tålamod är mitt råd täck ordentligt så inget ljus kommer åt någonstans med svart plast minst 2år! De lönar sej i längden.
Eva 33c
CITAT (ansanpansan @ 28-07-2013, 22:26) *
...dör rötter 20 cm under marken bara för att man täcker ytan.

Om en växt inte kan utveckla gröna blad under minst en, ibland behövs fler, säsong så kommer den att dö. Och det blir inga gröna blad utan ljus. Så om hela växten befinner sig under det täckta området kommer den att dö både över och under mark.
Men större växter som buskar och träd och en del perenner kan ha rotsystem långt ifrån den gröna delen. Om du har såna rötter i rabatten kommer inte plantorna att dö av täckning.
Helt kemiskt rent från rötter kan man knappast få en rabatt, och även om man lyckas till att börja med så kommer en sån välrensad lucker yta att vara oerhört lockande för allt som lever och växer i närheten. De kommer att skicka sina frön och rötter dit. Så med tiden dyker det upp oinbjudna gäster. Men man får göra så gott man kan och ge de planterade växterna en bra start så kan de konkurrera ut andra växter och sen får man förstås alltid hålla koll på att ta bort det oönskade.
Knölklockan är ett elände, och det kan vara den du sett, dess rötter ser ut som vita morötter. Den kan lagra mycket energi i sin rot och överleva täckning ganska länge, dessutom skickar varje rot upp många sytrådar som bildar bladrosetter så nån av dem hamnar lätt utanför en täckning. En riktig överlevare, ett under att inte hela världen är fylld av knölklockor faktiskt... Ta bort så mycket du kan nu och håll efter den sen. Här finns den i hela byn så jag har lärt mig att samexistera med den smile.gif
ansanpansan
CITAT (Eva 33c @ 29-07-2013, 10:16) *
Om en växt inte kan utveckla gröna blad under minst en, ibland behövs fler, säsong så kommer den att dö. Och det blir inga gröna blad utan ljus. Så om hela växten befinner sig under det täckta området kommer den att dö både över och under mark.
Men större växter som buskar och träd och en del perenner kan ha rotsystem långt ifrån den gröna delen. Om du har såna rötter i rabatten kommer inte plantorna att dö av täckning.
Helt kemiskt rent från rötter kan man knappast få en rabatt, och även om man lyckas till att börja med så kommer en sån välrensad lucker yta att vara oerhört lockande för allt som lever och växer i närheten. De kommer att skicka sina frön och rötter dit. Så med tiden dyker det upp oinbjudna gäster. Men man får göra så gott man kan och ge de planterade växterna en bra start så kan de konkurrera ut andra växter och sen får man förstås alltid hålla koll på att ta bort det oönskade.
Knölklockan är ett elände, och det kan vara den du sett, dess rötter ser ut som vita morötter. Den kan lagra mycket energi i sin rot och överleva täckning ganska länge, dessutom skickar varje rot upp många sytrådar som bildar bladrosetter så nån av dem hamnar lätt utanför en täckning. En riktig överlevare, ett under att inte hela världen är fylld av knölklockor faktiskt... Ta bort så mycket du kan nu och håll efter den sen. Här finns den i hela byn så jag har lärt mig att samexistera med den smile.gif

Tack för ett lärorikt svar!

CITAT (Klint @ 28-07-2013, 23:31) *
De där rötterna kan det vara knölklocka kolla under övrigt

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camprap.html

Jag har såna och eftersom jag är en otålig själ försökte jag trötta ut dem men 2a året täckte jag med tidningar och jord uppepå som jag planterade i .Nu kommer dessa förb---ade knölklockor upp igen och jag får passsa rabatten noga.Så om du har lite tålamod är mitt råd täck ordentligt så inget ljus kommer åt någonstans med svart plast minst 2år! De lönar sej i längden.

Det är sådana. Blä!
Bassam
Hej

Ogräs behöver mycket tålamod, man kan inte bli fri från dem, så ska man agera tidigare, jag tycker att man ska ta bort ogräs en gång varje vecka, man ska klippa dem eller ta bort bort dem. man kan försöka vattna de på varm vatten flera gångar också.

H.Bassam
ansanpansan
Nu gör jag det mekaniskt alltså. Har två ogräsfyllda rabatter och jag gbräver och rensar och gräver och rensar eftsom. Nu till problemet.

Rabatterna har som sagt ganska stora stenar runtomkring. Men de är ju inte nedgrävda så långt så att inte exempelvis knölklockans rötter inte tar sig under. när jag gräver kan jag ju inte rensa bort allt från sidorna. Jag oroar mig alltså från sidorna. Kan man skilja av eller hur ska jag tänka?
Annica61
För några år sedan tog vi över en gammal trädgård med mycket ogräs. Under några veckor rensade vi ogräs som växte upp lika fort igen. Sedan tog vi till en ny metod. Vi tog upp de plantor som vi verkligen ville spara och tog bort mycket gjord från dom, sedan grävde vi bort ca 1 dm djupt av den gamla gjorden och fyllde på ny gjord som vi planterade tillbaka växter i. Det varade långe innan det kom ogräs igen, men nu går det bra att hålla efter objudna växter.
kerstin z5-6
och kullersten , naturstenskant är jobbig att hålla efter , bätrre med imp bräda eller betongsten
ansanpansan
CITAT (Annica61 @ 11-08-2013, 20:38) *
För några år sedan tog vi över en gammal trädgård med mycket ogräs. Under några veckor rensade vi ogräs som växte upp lika fort igen. Sedan tog vi till en ny metod. Vi tog upp de plantor som vi verkligen ville spara och tog bort mycket gjord från dom, sedan grävde vi bort ca 1 dm djupt av den gamla gjorden och fyllde på ny gjord som vi planterade tillbaka växter i. Det varade långe innan det kom ogräs igen, men nu går det bra att hålla efter objudna växter.

Fint att ni fick till det bra. I min rabatt är det bara 3 växter att rädda så dessa har jag grävt upp. Allt annat är bara gräs och ogräs så jag har grävt bort allt grönt och några decimeter på djupet. Har ni kantavskiljare eller hur håller ni borta ogräßet från sidorna?

CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2013, 22:16) *
och kullersten , naturstenskant är jobbig att hålla efter , bätrre med imp bräda eller betongsten

Är det så? Jag vill ju inte byta då det är karaktäristiskt för plasten. Ofta ligger det stooora stenar där naturligt från början och så har man lagt till extra för att få en rabatt. Därav den ojämna formen på rabatten som är 1.5 m2 antar jag.
Eva i Västerås
Om man lägger markduk (grov fiberduk, finns ibland svart) på insidan, mellan sten och rabattjord blir det lite enklare. Men det är svårt att få till det utan att dukkanten syns.
Jag gillar naturstenskanter, men det är jättesvårt att hålla gräset borta.
ansanpansan
CITAT (Eva i Västerås @ 13-08-2013, 12:03) *
Om man lägger markduk (grov fiberduk, finns ibland svart) på insidan, mellan sten och rabattjord blir det lite enklare. Men det är svårt att få till det utan att dukkanten syns.
Jag gillar naturstenskanter, men det är jättesvårt att hålla gräset borta.

Markduk, men bara på sidorna eller under också? Hur djupt ner om man bara täcker sidorna?

Har fortfarande inte bestämt om jag ska täcka, rensa eller gräva upp och bort all jord men var sjuttsingen gör man av den? Men det verkar ju oerhört svårt att få det ogräsfritt mekaniskt alltså.
Peztis
Jag har en rabatt som jag rensat och rensa och rensat... Har gett upp nu med kirskål, blåklockor (inte knöl- där), såpnejlika och annat oönskat.

Jag grävde upp det jag ville ha, rensade rötterna, planterade om i krukor med ny jord och satte dem i jord på annat ställe. Rabatten rensades igen, jag la på kartonger och tidningspapper och på detta markväv. Sedan har jag öst på med kompost och gräsklipp så att jag har kunnat plantera lite i det, bara för syns skull.

Om du använder markväv, se till att ta en stadig och tät eller vika dubbelt eller "tribbelt" (som min son säger) för t ex kirskål hittar lägg genom maskorna.
Allekulla
Jag har alla eländiga ogräs i min trädgård. När jag vill utrota dem på en plats, så ger jag det minst 2 år. Underst dagstidningar. Sedan tjock svart plast/markduk i "tribbelt" lager övanpå. Därefter tömmer jag jord eller allra helst komposten ovanpå ca 20-30 cm lager. För att det inte ska se för trist ut så planterar jag i detta.
I år t ex har jag odlat Västeråsgurka.

Angående kanter mot kullerstenar/stenar som jag också vill ha för att det passar på tomten. Mot ogräsjorden dagstidningar. Sen gräver jag ner ut och invända påsar från ko/plantsjord mm (alltså svarta sigan ut). Det blir 2 lager plast. Det underlättar betydligt, så jag slipper få in alla invasiva ogräs i rabatten direkt.
Lycka till!
Bassam
HeJ
Ögräs kommer inte från mark. ögräs frö kan komma med luft också.

H.BASSAM
Peztis
CITAT (Allekulla @ 25-08-2013, 09:33) *
//... Sedan tjock svart plast/markduk i "tribbelt" lager övanpå...//

tummenupp.gif
ansanpansan
CITAT (Allekulla @ 25-08-2013, 09:33) *
Jag har alla eländiga ogräs i min trädgård. När jag vill utrota dem på en plats, så ger jag det minst 2 år. Underst dagstidningar. Sedan tjock svart plast/markduk i "tribbelt" lager övanpå. Därefter tömmer jag jord eller allra helst komposten ovanpå ca 20-30 cm lager. För att det inte ska se för trist ut så planterar jag i detta.
I år t ex har jag odlat Västeråsgurka.

Angående kanter mot kullerstenar/stenar som jag också vill ha för att det passar på tomten. Mot ogräsjorden dagstidningar. Sen gräver jag ner ut och invända påsar från ko/plantsjord mm (alltså svarta sigan ut). Det blir 2 lager plast. Det underlättar betydligt, så jag slipper få in alla invasiva ogräs i rabatten direkt.
Lycka till!

Smart. Täcka och sedan plantera ovanpå helt enkelt. Rabbaten är ju ändå lite urgrävd så med en del jord så blir det lite djup om man dessutom gör den upphöjd. Kan jag plantera perenner som jag sedan vill ha i rabbatten när täckningen är klar eller vad är bra att plantera? Så sommarblommor där nästa år?

I den färdiga rabatten vill jag ha höga typ torpgammeldagsa blommor.

CITAT (Peztis @ 24-08-2013, 12:49) *
Jag har en rabatt som jag rensat och rensa och rensat... Har gett upp nu med kirskål, blåklockor (inte knöl- där), såpnejlika och annat oönskat.

Jag grävde upp det jag ville ha, rensade rötterna, planterade om i krukor med ny jord och satte dem i jord på annat ställe. Rabatten rensades igen, jag la på kartonger och tidningspapper och på detta markväv. Sedan har jag öst på med kompost och gräsklipp så att jag har kunnat plantera lite i det, bara för syns skull.

Om du använder markväv, se till att ta en stadig och tät eller vika dubbelt eller "tribbelt" (som min son säger) för t ex kirskål hittar lägg genom maskorna.

Menar du att man tillfälligt lägger markväv för att täcka bort och döda ogräset eller låter du det ligga kvar för att skydda hela tiden?

CITAT (Peztis @ 25-08-2013, 16:23) *
tummenupp.gif

Inte så mycket dränering i det då.
Allekulla
I år har jag satt gurkor i kompost som jag lade ovanpå markduken. Det går att plantera blommor också. Jag har fått vattna en del, eftersom kompostlagret bara varit ca 20 cm och vi har haft värsta torrsommaren. Gurkor kräver mycket vatten. Jag har fått en jätteskörd.

Efter 2 år tar jag bort markduk och jord och gräver om. Sen kan man plantera vad man vill för permanent placering.
Bassam
Hej
Om du lägger markväv över gamla mark, och göra upphöjd. så du kan plantera vad som helst plus du kan behålla dem till flera år.
H.Bassam
Peztis
Jag vet inte riktigt om jag ska ta bort markduken eller låta det vara, vi får se - eller så får nästa ägare se.

Visserligen blir kanske dräneringen liiite sämre med tre lager av en glesare markduk än med bara ett men knappast så mycket att man kan anlägga en damm. Och ett lager av en gles, ja då kan man lika gärna strunta i det om det är kirskål man har i rabatten. Tyvärr lite vis av erfarenhet i detta....

Slänger man bara på kompost så som flera av oss gjort, så torkar det i alla fall för fort och en något sämre dränering är ju bara bra i det läget.
Bassam
Hej
Man behöver inte ta bort markduk och jord, men om man behöver mera djup jord, man kan ta dem och gräva mera, sen lägga igen markduk med gammal jord som vi gör förbättring, genom att blanda den med kompost och grov sand.
Obs
Markduk passera bra vatten.
H.Bassam
Nenna på Aspö
Om du väljer markduk ska den ligga kvar permanent. Det finns två skolor. Den ena är att lägga markduk där du vill ha rabatten, lägga en kant av sten/torvblock, fylla på med jord, kompost och gödsel och sedan plantera. Den andra är att lägga ut markduk på ytan, skära ett kryss i duken och plantera önskade växter och täcka resten av duken med täckbark, grus eller något liknande. Gemensamt är att duken skall ligga kvar.

Båda metoderna har fördelar och nackdelar, men personligen tycker jag nog att den andra metoden andas litet för mycket köpcentrum/rondellplantering för att traktera mig. Å andra sidan gillar jag att gräva...
ansanpansan
CITAT (Nenna på Aspö @ 08-09-2013, 20:33) *
Om du väljer markduk ska den ligga kvar permanent. Det finns två skolor. Den ena är att lägga markduk där du vill ha rabatten, lägga en kant av sten/torvblock, fylla på med jord, kompost och gödsel och sedan plantera. Den andra är att lägga ut markduk på ytan, skära ett kryss i duken och plantera önskade växter och täcka resten av duken med täckbark, grus eller något liknande. Gemensamt är att duken skall ligga kvar.

Båda metoderna har fördelar och nackdelar, men personligen tycker jag nog att den andra metoden andas litet för mycket köpcentrum/rondellplantering för att traktera mig. Å andra sidan gillar jag att gräva...

men jag tänkte att täcka var för att döda ogräset och ändå kunna behålla jorden. Inte för att hålla det borta permanenet.

Jag tänkte alltså inte gräva bort all jord. täcka för att förhindra ogräs och sedan fylla på med ett tjockt lager ny jord.

Känns alltid sämre att det inte finns ett naturligt djup där växter kommer i kontakt med marken. eller? iaf för långvariga perenner.

Min plan är att täcka, fylla på med jord så ettåringar ett par å och sedan ta bort täckningen. Därefter ha täckning (någon nämnde svart plast i form av jordpåsarna mot kullerstenskanterna och sedan plantera perenner.

Tänker jag fel?
Bassam
Hej

Du kan göra detta, på grund av du kan döda ogräs och på samma tid plantera vad som helst, om du kan gräva till 60cm lägga svart plast över sedan nya jord, med du ska inte glömma att ta bort ogräs minsta en gång på varje vecka under vår och sommar, vi gjorde detta på skogkyrkogård och växter blir fri från ogräs, vi tar ogräs på handen, vi går en gång på vecka med spade och hink och ta bort ogräs. vi gör detta under vår och sommar.
H.Bassam
Allekulla
Din plan kommer att funka ansanpansan. Jag har ett stycke som jag lagt trock duk över förra året för att ta död på ogräs. jag har lagt jord ovanpå för att det ska bli riktigt mörkt för ogräset. Jag har odlat ovanpå i år och ska göra det även nästa år. Sen ska det bort och grepen i jorden och jordförbättring i den gamla jorden.
Nenna på Aspö
Riktigt besvärliga rotogräs behöver täckning i åtminstone ett par år för att man ska vara säker på att de är borta, men din plan borde kunna fungera. Med ett rejält lager tidninspapper som spärr, som ju har den förtjusande egenskapen att det multnar på sikt, skulle ju en sommarblomsplantering kunna hjälpa till med täckningen eftersom växtligheten hindrar regnvattnet från att nå ned till ogräset under. Var beredd på att allt ogräs inte dött av behandlingen, menförhoppningsvis så mycket att du orkar rensa bort det återstående manuellt. Jag håller för övrigt med om att det känns bättre att ta till vara all den jord som finns, det minskar om inte annat risken för uttorkning rätt avsevärt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon