Eftersom maken är kyrkomusiker och jag själv kyrkvärd-körsångare-kyrkaktiv (håller också på att utbilda mig till diakon i Svenska Kyrkan), har vi firat ända sedan 1:a i advent! Vi har haft flera advents- och julkonserter och många andra fina adventsgudstjänster. Det är de kyrkliga evenemangen som skänker julstämning för oss!
På själva julaftons dag tar vi det ganska lugnt, äter julmat tillsammans med släkt och vänner, tittar på Kalle Anka med glögg och pepparkakor, byter julklappar och äter gröt. Sedan drar vi iväg till midnattsgudstjänsten där vi sjunger med kören, sedan åker vi hem och sover någon timma innan det är dags att åka till julottan där maken spelar och jag tjänstgör som kyrkvärd. Väl hemma igen somnar vi ofta några timmar för att sedan vakna någon gång vid middagstid, undrande vad det är för dag och vad som är upp och vad som är ned! Det brukar kännas som om man varit ute och festat i två dygn!
Resten av juldagen är oftast ledig och vi slappar och myser tillsammans med eventuella hemmavarande gäster. Annandagen går åt till att åka till vårdhemmet och spela dragspel och sjunga på alla avdelningarna...

Visst är det härligt med jul!