När jag slutade röka för 35 år sen, ledde det till en kraftig stegring av mitt snusande. För drygt fem år sedan slutade jag tvärt med snuset, Enligt experetisen är nikotinintaget större vid snusning och därmed den fysiska avvänjningen jobbigare. Men därtill kommer ju när det gäller rökningen sociala aspekter som att man röker i hop, hanterandet av cigaretten o dyl. För min del var det alltså avsevärt lättare att sluta snusa än att sluta röka, trots kraftigt nikotintillskott. Det är också cigaretter som jag frestas av och drömmer om ibland, inte snus,
Min slutsats är att det inte behöver vara fel att trappa ner nikotinanvändandet i två steg. (Man bör dock vara på sin vakt så man inte hamnar i samma sits som en kollega. Han försökte sluta röka genom att snusa, men rökte lika mycket och snusade därtill. Nästa insats var nikotintuggummi, vilket tyvärr bara ökade nikotinintaget ytterligare. Karln klagade nu på svettningar och hjärtklappningar.... Hur det gick sen förtäljer inte historien, då han flyttade till en annan skola...)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|