Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ditt bästa förslag på klängade/klättrande växt., Lång blomning och fin doft är drömmen
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 19-08-2013, 11:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag hoppas få tips av er på en växt att sätta framför min fiskdamm. Platsen har en tegelvägg med klätterspaljé (armeringsmatta) på ca 130x130 cm och platsen har sol nästan hela dagen. Det är lerhaltig jord som är "normalfuktig" (men rätt lätt kan ges extra vatten) och jag bor utanför Stockholm (zon 2-3).

Jag vill ha något som blommar "hela sommaren" (inte i gult eller orange) och gärna doftar. Den får inte växa sig enorm eftersom platsen inte är så stor, men det är inga problem att klippa en del. Den får gärna klättra själv, eller om den blir uppbunden och sen "stannar där" (vill inte binda igen och igen).

Jag är öppen för förslag, har funderat på någon ros. Möjligen ihop med clematis, men har lite dålig erfarenhet av dem, de vissnar så ofta ned helt oväntat. Jag har tänkt mig en perenn, men finns "toppentips" på ettåringar så är även dessa välkomna.

Nån som har någon favoritväxt att rekommendera?

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CeciliaR
          Inlägg 02-09-2013, 22:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Jag älskar klematis och tycker dom är mycket tacksamma så jag håller på dem smile.gif Annars kanske någon sort av blomsterkaprifol eller vildkaprifol kunde fungera? Eller klätterhortensia?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 04:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon