CITAT (Nenna på Aspö @ 08-09-2013, 20:33)

Om du väljer markduk ska den ligga kvar permanent. Det finns två skolor. Den ena är att lägga markduk där du vill ha rabatten, lägga en kant av sten/torvblock, fylla på med jord, kompost och gödsel och sedan plantera. Den andra är att lägga ut markduk på ytan, skära ett kryss i duken och plantera önskade växter och täcka resten av duken med täckbark, grus eller något liknande. Gemensamt är att duken skall ligga kvar.
Båda metoderna har fördelar och nackdelar, men personligen tycker jag nog att den andra metoden andas litet för mycket köpcentrum/rondellplantering för att traktera mig. Å andra sidan gillar jag att gräva...
men jag tänkte att täcka var för att döda ogräset och ändå kunna behålla jorden. Inte för att hålla det borta permanenet.
Jag tänkte alltså inte gräva bort all jord. täcka för att förhindra ogräs och sedan fylla på med ett tjockt lager ny jord.
Känns alltid sämre att det inte finns ett naturligt djup där växter kommer i kontakt med marken. eller? iaf för långvariga perenner.
Min plan är att täcka, fylla på med jord så ettåringar ett par å och sedan ta bort täckningen. Därefter ha täckning (någon nämnde svart plast i form av jordpåsarna mot kullerstenskanterna och sedan plantera perenner.
Tänker jag fel?