Intressant att höra det där, Malarmaster. Jag köpte ganska nyligt en ny ytterdörr till mitt hus med en stor glasruta i. Det fanns inte jättemånga modeller att välja på som passade mina önskemål, för jag ville ha ett stort fönster och en viss modell på dörren. Så när jag hittade "min" dörr var det med besvikelse jag insåg att fönsterkassetten inte gick att byta ut.
Mina föräldrar har bytt fönster på sitt hus några gånger, när det blir kondens inne mellan rutorna, så jag vet att det kommer. De som tillverkade dörren ville inte riktigt kännas vid att det här skulle ske, de hänvisade till att glastillverkaren hade garanti. I fem år, vilket ju inte är så länge på ett isolerglasfönster. -Jaha, sa jag, men hur byter man glas på dörren då? Nä, det skulle inte gå, annat än att dörren skickades till fabriken, bröts upp, glaset byttes och sen skulle dörren komma i retur. Vad jag skulle göra under tiden, utan ytterdörr på huset, hade de inget svar på. De visste inte heller vad hela den här proceduren skulle kosta. Jag köpte förstås inte den dörren och hittade till slut en annan dörr där kassetten går att byta ut genom att man skruvar av listerna på insidan. Mycket smart! Om tio år eller så, när jag ser att det blir kondens inne mellan rutorna så ringer jag bara och beställer en ny fönsterkassett, skruvar loss listerna och byter. Jag är enormt glad att jag kom på det här innan jag köpte den första dörren!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|