Pius
Vi var tvugna att byta ett fönster då det gamla var på "fallrepet". Det blev ett fast fönster från Skånska Byggvaror.

Nu grubblar jag över vad man ska tänka på vid fönsterbyten. T ex har jag redan upptäckt att det blir kondens på utsidan på morgonen, detsamma är det på jobbets fönster, varför blir det så?

Men främst vad man bör tänka på, det finns ju en massa saker att ta ställning till UV-strålning och allt vad det är.

Pius
Huggorm
Kondens på utsidan, menar du utomhus då? Eller menar du utsidan fönstret in i huset? Kondens bildas ju på sådant som är kallare än sin omgivning så om det är på insidan är det frågan om hur bra isolerförmåga de där fönstren har. Samtidigt minskar kondens när man har bra ventilation, det kanske var lite drag runt de gamla fönstren men nu är det tätt?
malarmaster
får du kondens på utsidan av fönstret,vilket många upptäckt efter byte till fönster med energikassett,betyder det att fönstrets isolerförmåga funkar. det kommer ingen värme inifrån och värmer ytterglaset.har sett detta på många hus och extremfall på vintern bildas is,som på bilrutor.
men var inte ledsen ,detta fenomen brukar försvinna när kasetten går läck,brukar ta 10-15 år. då får du kondensen mellan rutorna istället. ett sätt för fönstret att tala om att nu behöver du kosta på en massa pengar igen.ulf
Anna-Karin Lundberg
Intressant att höra det där, Malarmaster. Jag köpte ganska nyligt en ny ytterdörr till mitt hus med en stor glasruta i. Det fanns inte jättemånga modeller att välja på som passade mina önskemål, för jag ville ha ett stort fönster och en viss modell på dörren. Så när jag hittade "min" dörr var det med besvikelse jag insåg att fönsterkassetten inte gick att byta ut.

Mina föräldrar har bytt fönster på sitt hus några gånger, när det blir kondens inne mellan rutorna, så jag vet att det kommer. De som tillverkade dörren ville inte riktigt kännas vid att det här skulle ske, de hänvisade till att glastillverkaren hade garanti. I fem år, vilket ju inte är så länge på ett isolerglasfönster. -Jaha, sa jag, men hur byter man glas på dörren då? Nä, det skulle inte gå, annat än att dörren skickades till fabriken, bröts upp, glaset byttes och sen skulle dörren komma i retur. Vad jag skulle göra under tiden, utan ytterdörr på huset, hade de inget svar på. De visste inte heller vad hela den här proceduren skulle kosta.
Jag köpte förstås inte den dörren och hittade till slut en annan dörr där kassetten går att byta ut genom att man skruvar av listerna på insidan. Mycket smart!
Om tio år eller så, när jag ser att det blir kondens inne mellan rutorna så ringer jag bara och beställer en ny fönsterkassett, skruvar loss listerna och byter. Jag är enormt glad att jag kom på det här innan jag köpte den första dörren!
Bee
Våra vardagsrumsfönster är original från 1965 när huset byggdes. Det är fasta 2-glasfönster som man inte behöver ta isär vid putsning. Har aldrig sett någon kondens där. Inte heller på de 3-glaskasetter vi satte in för 12-15 år sen (minns inte riktigt hur gamla dom är). Beror det på hur mycket man vädrar kanske?
Anki på Öland
Har också 3-glaskasetter som suttit sen 1988 och har inte sett någon kondens här heller.
Pius
CITAT (malarmaster @ 14-09-2013, 00:36) *
får du kondens på utsidan av fönstret,vilket många upptäckt efter byte till fönster med energikassett,betyder det att fönstrets isolerförmåga funkar. det kommer ingen värme inifrån och värmer ytterglaset.har sett detta på många hus och extremfall på vintern bildas is,som på bilrutor.
men var inte ledsen ,detta fenomen brukar försvinna när kasetten går läck,brukar ta 10-15 år. då får du kondensen mellan rutorna istället. ett sätt för fönstret att tala om att nu behöver du kosta på en massa pengar igen.ulf

Och vad ska man köpa för fönster då?

Pius
skånepåg
Numera säljs inte den vätskan som förhindrar imma på glasögon längre men fungerar lika bra på fönster som vindrutan på bilen så istället fungerar tvålvatten eller tandkräm lika bra, smörj in på alla fönster och speglar allt där det behövs och låt det torka in och sen torka av det överflödiga så vips immar inte fönsterna eller badrumsspegeln förrens efter några tvättar bara upprepa samma behandling tummenupp.gif

Oj fel av mig, kondens är en annan sak, det är som de säger ventilationen är dålig, oftast finns det en ventillucka under eller ovanför vid fönster men bra tätning motverkar också detta smile.gif
Oleg
Det är ju alltid bra att importera något. Det finns ju billiga länder i Europa som Polen och Ungern där det är möjligt att köpa produkter av bra kvalitet och sälja i Sverige. Vi beställer hos Venska i Gdansk. Om det fanns några levarantörer som är lika bra i Sverige så skulle jag gärna samarbeta med dem.
fönsterleverantör
Bästa fönster bara från Polen. Vi har samarbetat med ett företag från Gdansk – Venska i några år. De levererar fönster tillverkade av Drutex till hela Europa. Det går mycket bra att samarbeta. Leverans alltid i tid.
http://venska.eu/pl/
Mjärden
Detta sista inlägget är väl ett gränsfall på otillåten annonsering, då det rör sig om en firma.
Huggorm
Inte gränsfall men ett klockrent övertramp.
Mjärden
Jag är med på några andra forum med aktiva administratörer och där är de väldigt snabba med att radera inlägg av annonskaraktär. Fast här är det ju lite flytande fortfarande..........
På ett forum blev det ett massivt annonsangrepp från andra länder och administratören hann inte plocka bort tillräckligt snabbt. Då utsåg han en av användarna som hjälpadministratör och numera är det rent och snyggt på forumet.
hattstugan

Tog bort inlägget om nån fönster sajt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack
Dava
Mycket att tänka på.. köpte också fönster från skånska byggvaror. När jag fick dem släpper de bara in 70% ljus. Reducerar inte ljudet tillräckligt bra för att nå ljudklass b och får imma på utsidan.

Jag valde tvåglas kulturfönater för att de såg bra ut i utställningshallen hade bra uvärde och lågt pris, men får kanske byta snart igen för att få in mer ljus :/
dkos
Vi har samarbetat med några företag vid import av fönster och det är inte bara en levarantör som vi köper fönster ifrån. Det är företaget Venska från Polen som är värt uppmärksamhet. De är en perfekt affärspartner, pratar svenska och engelska, leverans är alltid i tid. Företaget är värt uppmärksamhet om man vill sova lugnt. Det är Drutex fönster som de exporterar. Drutex är den största fönsterproducenten i Europa.
Aqvakul
Ny "annons".... ninja.gif
Mjärden
thumbdown.gif
mjohansson73
Förr var det djävulskt med "nya" fönster, tyvärr. Vi konsumenter fick i princip agera testpiloter vare sig det rörde sig om träfönster, alubeklätt eller plast.

Minns när nårra släktingar fick hem helt nya isolerglasfönster från något som hette Allmogefönster. Tror de blev Elitfönster eller något därefter. Namnet finns iaf inte kvar mig veterligen. Deras första modeller var lite katastrof, särskilt de sidohängda med 3-glas kassetter. Omöjliga att justera in varav man i senare skede fick komplettera med gångjärn i sig som var justerbara. Det var liksom ett konstruktionsfel som de även erkände.

Trä med aluminium på utsidan hade väl problem med färgen i "början", denna kunde flagna väldigt fort. Plastfönster i sin tur tillverkades med helt felaktig plast som kunde blekas gul illa kvickt!! Dessutom var det galet svårt att byta glaskassetterna i dessa eftersom de gjöts ihop i materialet.........

Kondens på utsidan känns bra mycket bättre än insidan. En del nya har finfina luftventiler vilket kan vara bra.

Tacka dock att pvc och aluminium blivit avsevärt förbättrade med åren, nu håller sig plasten vit som den ska, utan risk för att gulna!

Kompisen fick nya PVC monterade i sin förening, BRF alltså, och där blev fönsterbytet från Enomic.se eller Nordiskafonster.se, något sådant i alla fall. De bytte till plastfönster vilket verkar vara normen numera...

Jag har tidigare bytt fönster för längesedan (i arbetet), när just pvc introducerades, och galet vilken skillnad det blivit faktiskt, i kvaliten. Är dock mer för träfönster om jag själv får välja (ej heller aluminium på utsidan), lite jobbigt dock att de behöver målas om med några års mellanrum, men men...

Grannen monterade för några år sedan industrifönster på sin fastighet (villa), och där är det ständig kondens på rutorna. Industrifönster = fönster helt i aluminium, dvs. hela stommen. Såklart underhållsfria likt plast, men jädra vad "kallt" det känns med något sådant.

Vad har ni för glassiga fönster på ert hus eller lägenhet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon