Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjarbekymmer, Vart börjar man när man just blivit med trädgård?
          Missme
          Inlägg 11-09-2013, 19:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 78 994

Hej alla veteraner och kunniga.

Vi har just blivit med hus, som renoveras på egen hand, och trädgård som odlats fram sedan 50 talet. Den är ca 1500 kvadrat stor varav ca en tredjedel består av en fruktträdgård i tre rader med ca 7 träd i varje blandat plommon, äpplen och päron...jag vet inte men tror att ALLA är olika sorter också. Fruktträdgården står söder om huset och träden är alla mycket välskötta men inte beskurna de senaste tre åren i alla fall. Det står andra trär och buskar på övriga trädgården också. Jag kan nästan inget om trädgård och växter men tror mig ha identifierat npgra rhonedenron, två klarbärsträd, ormbunkar, klematis, nyponrosor, andra spridda rosor...några olika sorter, två krusbärsbuskar, rabarberplantor, lite olika perenner som jag inte har en aaaaaaning om vad det är men inte tyckte blev något vidare av under sommaren heller, någon sorta hasselträd, två gigantiska enar...ja ni ser själva.

Gräsmattan är vi nöjda med och hanterar med en åkgräsklippare. Rabatter finns runt hela huset men har under våra tre månader på plats totalt växtöver av lite allt möjligt och någon önskan eller förhoppning om att ha kvar dem finns inte.

Under hela sommaren har jag, sambon renoverar, jagat denna trädgård och gjort så gott jag kunnat vilket betytt klippt gräset, plockat de bär som funnits och numera krattar jag fallfrukt och slänger på återvinningsstationen...det blev ca 4 fulla säckar med plommon efter att det vindat till lite i förra veckan. Äpplena och päronen är inte mogna ännu men de riskerar att gå samma väg som plommonen är jag rädd.

Nu till mina frågor till er som vet bättre:
          Som ni förstår inser jag ju att trädgården i sin nuvarande form inte kommer fungera för oss, vi har gärna fruktträd men de är tokmånga och kommer tidsnog att behöva tas ner även om vi inte har så bråttom med det. Vart skall vi börja nu för att ha ett bra utgångsläge till våren när jag misstänker att min trädgård kommer skjuta ordentlig fart? Vi önskar lite blommor om våren men är inte så noga med att det blommar hela sommaren, vi tänker odla lite smått i pallkragar till våren men önskar inget större land. Jag vill gärna få frukt och bär men i måttliga mängder som jag klarar av att ta hand om istället för att bara slänga dem.

Har ni några tips om vad vi bör göra? Vi älskar vår trädgård men hanterar inte den så önskar inte bygga på med mer utan önskar snarare få kontroll över det som finns först. Vart börjar vi?

Vi bor i växtzon 1, ganska nära havet men måttigt vindskyddat.

Otroligt tacksam för goda råd till mig som är extremt nybörjaraktig men mycket villig att lära.

Redigerat av Missme: 11-09-2013, 19:04

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 15-09-2013, 06:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Hej Missme!
          Nu har du hamnat på ett ställe där det finns människor som bara älskar sina växter, trädgårdar och träd. Du har kommit helt rätt och du kommer få massor av råd. Alla går nog ut på att ni inte ska se jobbet utan glädjen med er nya trädgård!

Håll gräsmattan klippt, det får trädgården att se bebodd och omskött ut. Och medan ni åker runt där och klipper den, så ser er omkring, andans in och njut. Ta det lugnt och stressa inte fram något.

Nu har ni just flyttat in och renoverat i huset, det tar månader att göra sig hemmastadd. Trädgården går snart och lägger sig inför vintern så ni behöver inte ta några beslut nu.

Om jag var i era kläder skulle jag gå runt med kameran en dag, fota trädgården från olika håll, fota i rabatter och bakom hus, fota buskar och träd både på håll och nära. Gör er besväret att klättra upp på taket och fota trädgården ovanifrån - ni kommer bli förvånade vilken vy man får över den. Med hjälp av bilderna kan du se hur trädgården är uppbyggd och du kan få ideer och tankar som du inte har nu. Ni ska förstås hänga här på forumet ända till våren och kanske har du fått lust, ideer och mera kunskap. Det ni undrar över frågar ni, bilderna hjälper att minnas och förstå, perfekt även att visa här om ni vill fråga.

Slappna av och njut nu bara. En ny och oupptäckt trädgård är inte jobb - det är njutning. Ni har bara inte haft tid att se det än.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon