Ok, av svaren förstår jag att jag kan göra något vettigt av det jag har i alla fall. Nu är ju frågan då, för jag är riktigt ny på detta med trädgård och vet då rakt absolut inget om kompost, hur skall fördelningen vara?
Ponera att jag köper sådana där gröna stängsel som finns i järnhandeln, de är ca 1 meter höga tror jag: Jag tror man skall bryta sönder kvistarna något men om jag lägger i nya så kan bladen vara kvar va? Hur mycket kvistar skall det vara i botten? en fjärdedel, en femtedel? Sedan kan jag då ta lite av det gräsklipp vi hällt och lägga på och sedan fyller jag upp med den "sörjan" som legat länge. Det växer faktiskt inget i den direkt så det är väll bra. Just nu åker vi till tippen med alla våra fallplommon och de börjar ta slut men äpplen och päron är kvar. Hur stor del av denna fallfrukt kan jag packa ned i varje kompost för jag kommer noch göra som någon föreslog och försöka göra fler...kanske så många som tre, får väll ge bort till grannar när våren kommer om det blir bra.
En sista dum fråga då: Detta jag läst om att vända komposten betyder alltså INTE att jag skall ta en grep, klättra upp i denna sörja och ställa mig och faktiskt vända på den som den ligger utan starta en ny med den jag har?
Skall ABSOLUT skaffa en bok om kompostering till samligen trädgårdsböcker jag redan har skaffat. Något tips på en som är bra för en nybörjare?
Asch, jag kom på en fråga till. Om jag nu lägger markduk i botten, kan/skall jag täcka över den med något också då när jag tycker den är full och bara skall gotta till sig? Om om jag skall det, vad är faran, vinsten och när skall det göras?
|