CITAT (theseraphim @ 16-09-2013, 21:07)

Bara för att huset är gammalt så är det ingen garant för mögelfritt, mögel har ingen åldersnoja. Hus byggda på 50-60 talet vet jag av egen erfarenhet att de är mögelfällor men även betydligt äldre hus kan vara lurigt om de byggts om stegvis under åren.
Det finns naturligtvis inga garantier, men äldre hus byggdes ofta för att klara kallställning eftersom man skötte uppvärmningen lokalt och manuellt. Husen kunde bara värmas upp när man bodde i dem, inte när man var på annan ort. Man använde material som tålde kyla och ventilationen fungerade bra. Mitt torp är från 1600-talet och det är inte det enda huset som fortfarande kan användas efter flera hundra år.
Jag är säker på att om du har en gammal timmerstuga utan tilläggsisolering eller nyare material så behövs ingen underhållsvärme. Då handlar det mest om bekvämlighetsfaktorn. Det är ju rätt skönt att ha en viss värme när man kommer till torpet en fredagkväll efter jobbet.
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.