Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mullbär, Behålla eller byta bort?
          ester
          Inlägg 19-12-2004, 15:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

För två år sedan hörde jag av en kollega att mullbär var svåra att fröså och svåra att få tag på plantor av. Då var det klart att jag tog det som en utmaning och lovade kollegan att jag skulle fixa honom en liten planta.
          Jag tror nog att ALLA frön tog sig och jag hade massor av mullbärsplantor. De flesta skänkte eller bytte jag bort.

Nu har jag 15 kvar som blivit stående i plastkrukor utomhus och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. De verkar ju inte direkt vara snabbväxande? Rabatter eller ömtåliga småväxter har jag gett upp. Jag har sånt som är tåligt och lättskött.
          Ska jag behålla mina mullbär och vad kan jag ha dem till? Hur snabbt kan de växa och hur petiga med växtplats är de? Vi har en ganska hård lerjord här.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ester
          Inlägg 23-12-2004, 16:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Synd att mina plantor fällt sina löv, annars kanske du kunnat avgöra vad det är för sort. Men det lutar nog åt att de får planteras ut på hygget samtidigt som det planteras igen nästa år. Tar de sig så kan de ju växa i 20 år utan att jag behöver pyssla om dem, vänta och vänta. Det var ju som sagt mest en utmaning att de skulle vara svåra att få att ta sig och jag gillar att så fröer. Sen när de väl kommit upp är det inte alltid att jag vet vad jag ska göra med dem blink.gif

Men det är nog dumt att byta bort plantorna ifall jag inte säkert vet vad det är för något. Dumt att göra någon annan besviken när de välväntat sina 20 år och det visar sig att bären inte alls är svarta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 15:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon