Är som ni vet nybörjare.
Tittade lite på ett citronfrö som sticker upp ovanför jordytan... Trodde själv att det är så att stammen växer från ena ändan och roten från den andra, men det verkar som stammen sitter ihop, och kommer ut från samma ända som roten. Gör det alltid så på citronfrön?
Vad är det vanligaste bland frön (t.ex. trädfrön)? Hur ligger det till för t.ex. ekollon?
Frågade för ett par månader sen om några ekollon som jag hade bild på och ni sade att det som stack ut ur en var "grodden" och att jag inte behövde bry mig om det... alltså menar man med grodden inte det som gror/växer ut ur ett frö, utan det som hmm.. ja jag vet inte vad den annars är till för.

Så här såg bilden ut som jag frågade om... menade alltså främst den längst ner:

Hittade då jag tog bort vatten från mina krukor ett ekollon som hade allt skal borta och det var bara den vita nöten kvar. Från den växte det nåt som jag först trodde var "grodden" som tidigare, men den såg väldigt fräsch ut så jag satt ner den i en kruka inomhus och nu har den växt uppåt för att ta en krok ner i jorden igen, så då måste det ju vara roten.
Förvirrad.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)