Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ympa eller okulera valnöt
          Ludvig Johansson
          Inlägg 09-09-2013, 18:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Jag har en äkta valnöt jag skulle vilja ympa eller okulera på mandchurisk. Har ni något tips? Jag har t-chipbuddat 1 planta och "patchbuddat" 2. Det var för några dagar sedan. Vet inte om det funkat. Valnöt lär vara mycket svårt att föröka (förutom via nötter).

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ludvig Johansson
          Inlägg 30-09-2013, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Man kan försöka :-) Har du lyckats ympa valnöt Huggorm? Bra jobbat! Hur gick du tillväga?

Fast jag har ju inte ympat utan okulerat. Jag har läst i Michael Dirrs förökningsbok att ympning på våren med vattenburen värme är ett sätt som vissa använder. Andra okulerar på sommaren, vanligt bl.a. i Rumänien och Bulgarien. Framgångsfaktorn för utomhusokulering sommartid verkar ligga kring 50% (för proffs). Tydligen rotympar man äkta valnöt på vingnöt också för att den ska gå bättre att odla i fuktig jord.

Jag har den stora fördelen av att ha ett uppvärmt växthus så chanserna borde öka något. Och andra sidan vet jag knappt vad jag gör! Sedan är det förstås inte vår just nu så ympning är inte aktuellt. Idag tog jag mod till mig och kapade ned en av valnötterna strax ovanför okuleringsstället.

Ett annat roligt experiment är att jag okulerat wilson poppel på sticklingar av jättepoppel. En av dem hade nu fått rötter så den krukade jag in. Skottet har inte börjat röra sig ännu. Kanske den inte gör det förrän till våren?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 21:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon