Man kan försöka :-) Har du lyckats ympa valnöt Huggorm? Bra jobbat! Hur gick du tillväga?
Fast jag har ju inte ympat utan okulerat. Jag har läst i Michael Dirrs förökningsbok att ympning på våren med vattenburen värme är ett sätt som vissa använder. Andra okulerar på sommaren, vanligt bl.a. i Rumänien och Bulgarien. Framgångsfaktorn för utomhusokulering sommartid verkar ligga kring 50% (för proffs). Tydligen rotympar man äkta valnöt på vingnöt också för att den ska gå bättre att odla i fuktig jord.
Jag har den stora fördelen av att ha ett uppvärmt växthus så chanserna borde öka något. Och andra sidan vet jag knappt vad jag gör! Sedan är det förstås inte vår just nu så ympning är inte aktuellt. Idag tog jag mod till mig och kapade ned en av valnötterna strax ovanför okuleringsstället.
Ett annat roligt experiment är att jag okulerat wilson poppel på sticklingar av jättepoppel. En av dem hade nu fått rötter så den krukade jag in. Skottet har inte börjat röra sig ännu. Kanske den inte gör det förrän till våren?
|