CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2013, 20:30)

Förstår inte riktigt nu heller trots förklaring av EKLO. Frön av alla växter innehåller stärkelse men knappast socker så vad det är för skillnad mellan råg och vete fattar jag inte. Jag har googlat runt lite men blir inte klokare. Just stärkelse räknas som "långsam". Gluten består av proteiner så varför skulle det vara onyttigt? Visserligen innehåller fullkorn mer mineraler och fibrer men det borde inte vara någon skillnad mellan vete och råg? Kostråd som bara säger att man skall undvika vitt bröd säger inget om vad man skall äta istället eller av vilka skäl man skall undvika vitt mjöl. Det är lite flummigt, låter mer som att det som är gott skall undvikas. Matreligion? jag bör dessutom undvika för mycket fibrer pga min lättirriterade tjocktarm. Innan jag fick en vettig diagnos provade jag att äta mer fibrer pga råd från min läkare, sk bulkmedel. Jag blev sämre.
Rent innehållsmäsdigt är vitt mjöl sämre än obehandlat mjöl på grund av att den har sämre näringsvärde (färre vitamier, mineraler och fibrer) men i övrigt samma mängd stärkelse och gluten etc.
Fram till 1995 fanns krav på att vitt mjöl skulle näringsberikas motsvarande grad som försvinner genom att mjölet skalats etc. Numer finns inte det kravet.
Så slutsats är att alla mjölsorter är i grunden lika, skillnaden ligger i mängden aminosyror, mineraler, fibrer och vitaminer.