Det är fakta jag är ute efter. Vitt mjöl ger högt blodsocker säger ni, vilket inte rågmjöl ger. På vilket sätt skiljer sig stärkelsen i vete mot den i råg? Sädeskorn och därmed mjölet innehåller inget socker utan stärkelse som bryts ner till socker i kroppen.
Edit. Det finns andra "sanningar" som jag tvekar över. Salt höjer blodtrycket, det "vet" alla. Jag testade i fredags kväll. Först tog jag trycket, 125/80. Sen poppade jag en skål popcorn och saltade som vanligt, ca en tesked. Sen plockade jag fram en DVD med AKB48 och halvlåg i sängen och njöt av den och åt popcorn. Efter en timme stängde jag av, städade upp och tog blodtrycket, 125/80.

Det finns två möjligheter, Antingen är jag inte känslig för salt, det är faktiskt så att saltrådet gäller bara för en del som är känsliga, eller så beror det på att jag äter blodtrycksmedicin i detta fall tog jag en betablockerare ett par timmar innan. Nu vet jag iaf att jag kan strunta i varningarna om saltets skadeverkningar på blodtrycket. Frågan om vitt mjöl återstår.
Redigerat av Gossen Ruda: 06-10-2013, 07:46