Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra fuchsia för första gången, hur lyckas jag?
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 08-10-2013, 06:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

I våras köpte jag sticklingar av otroligt vackra fuchsior som nu under sommaren blivit stora kraftiga plantor. Jag vill gärna övervintra dem, men har aldrig haft fuchsia förut och vet inte hur jag gör. Det finns en krypgrund under huset där alla mina andra krukväxter övervintras. Det är svalt, men jag vet inte hur svalt, det är grunden som är under mitt vardagsrum i mitt hus av sommarstugemodell. Det finns flera ventiler genom grunden och huset är litet och värms inte till så mycket mer än 17-19 grader, det bör alltså inte vara särskilt varmt i krypgrunden.

Det finns två små fönster som släpper in lite ljus, men "ljust" är det inte. Det finns inte heller el i närheten, så nån extrabelysning hade jag inte tänkt hänga upp. Är det absolut nödvändigt kanske det kan göras.

Jag har fattat det som att fuchsior inte trivs inne i rumsklimat på vintern. Gör nytagna sticklingar det? När ska jag ställa in fuchsiorna under huset? Ännu är de i full blom, men jag förstår att jag får klippa alla blommor och knoppar innan jag ställer undan dem. Hur känsliga är de för frost? Kan de bli frostnupna innan de ställs undan eller dör de då? Jag har ganska många dahlior i kruka och jag låter dem stå ute tills blasten vissnat av frosten, då vänder jag krukorna upp och ned och tar rätt på knölarna. Då är säsongen över och alla andra krukor plockas in under huset, det är liljor, småträd, rosmarin, gråmalva, känsliga ormbunkar och gräs. Jag har en dum ovana att handla växter när jag är utomlands. Som jag inser inte är härdiga när vintern kommer, det är därför jag har många växter i kruka. Alla övervintras under huset. De som inte tål det kan inte bo här, så enkelt är det.

Men dessa fuchsior är något utöver det vanliga, jag vill gärna att de klarar vintern och blir glad för råd.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          hattstugan
          Inlägg 08-10-2013, 07:29
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Fuchsiorna tål inte frost! jag övervintrar mina inne i fönster där det inte finns element!

Ta sticklingar är ett bra alternativ!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anna-Karin Lundberg   Övervintra fuchsia för första gången   08-10-2013, 06:51
          Eva i Skåne   Fuchsiorna tål att bli frostnupna, men inte att st...   08-10-2013, 14:26
          fvd   Jag gör som Eva fast jag har dem i källaren där de...   08-10-2013, 18:47
          Anna-Karin Lundberg   Tack för svar. Jag har hört om nedgrävning, men en...   09-10-2013, 06:26
          hattstugan   Jag har mina i fönster med kallras! Och där tr...   09-10-2013, 06:59
          Bassam   Hej Du kan gräva ut men du ska ta dem inne när fr...   09-10-2013, 21:30
          karinc   Hur varmt är det i krypgrunden? Krypgrund för mig ...   17-10-2013, 03:24
          Anna-Karin Lundberg   Jag tror inte det blir minusgrader i grunden, men ...   17-10-2013, 06:36
          veram   Jag övervintrade mina fuchsior ifjol vinter genom ...   17-10-2013, 12:45
          Fjortispower   Det går nog att övervintra dem som man kan göra me...   17-10-2013, 15:34
          Anna-Karin Lundberg   Nu måste jag fråga om råd ang fuchsiorna igen. De ...   26-10-2013, 07:19
          Pius   Jag har mina fuchsior i växthuset, med tilläggsvär...   26-10-2013, 15:05
          Bassam   Hej Det är naturligtvis att växter som har blad be...   26-10-2013, 23:03
          oliv   Jag övervintrar mina fuchsior i vinterträdgården, ...   11-11-2013, 13:19
          Anna-Karin Lundberg   Jag kan berätta hur långt jag kommit med min vinte...   12-11-2013, 07:27
          oliv   Fina fuchsior. De små sticklingarna skulle jag pr...   12-11-2013, 09:05
          strandskatan   Läste just i en gammal trädgårdstidning att man ka...   14-11-2013, 07:51
          oliv   Så länge det inte fryser till, om det är ej härdig...   14-11-2013, 09:43

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon