CITAT (*Stintan* @ 09-10-2013, 23:42)

Jag menar bara att man som förälder väl märker på sitt barn om något inte är som det ska. Gör man det så pratar man väl med skolan om det. Man sitter väl inte och väntar på att skolan kanske ska upptäcka det också. Som förälder till ett barn med särskilda behov får man ofta kämpa för att barnet ska få den hjälp det har rätt till men man måste ju agera.
Klart att föräldrar ser att det inte är som det ska . Tas det upp med skolan så kan man få sig en näsbränna , komma här och tro att man kan något , fnys !
Redan när vår äldste son , han är 34 år nu , började skolan så fanns det inga resurser att sätta in om man såg att någon hade problem att hänga med.
När jag frågade efter vilka mål man hade när man gått ur första klass t ex att man skulle kunna läsa någotsånär e d fick jag till svar att mål hade man inte och läsa det behövde man inte kunna förrän man skulle börja femman !!!
Hur ska man kunna hjälpa de som inte hänger med om man inte kan koppla in extra resurser , en lärare kan inte räcka till för alla 25 eleverna.
Barn utvecklas olika snabbt men det måste ju få finnas vissa mål att uppfylla , och då menar jag inte betyg , så att man kan hitta de där som behöver extra stöd . Och så måste det finnas resurser att sätta in .
Dessutom verkar det finnas mer " problembarn " t ex med ADHD osv nu . Bra att de upptäcks men är de fler nu än förr ?
Redigerat av mamamaggan: 10-10-2013, 21:54