CITAT (theseraphim @ 10-10-2013, 15:55)

Det här fungerar bättre än vad många tror, lärare uppmärksammar problem redan på förskolan osv men av den erfarenhet jag fått så är många gånger problemet att väldigt många föräldrar slår dövörat till när de får uppgifter om att deras barn kan behöva särskilt stöd. Har tom varit med om att barnen bytt skola då föräldrarna inte vill höra sådant nonsens då det ju är de andra barnen som stör "Lisa/Kalle). Till sist har vi de få som vill ha hjälp och många gånger får det men just där kan jag tycka att föräldrar många gånger kan göra mer för att hjälpa till för de barnen behöver inte vara extra stöd i skolan ytan även hemma.
Helt säkert finns det tillfällen/platser där det fungerar väl och säkert finns föräldrar som inte vill se problemen.
Men det kan ibland vara vattentäta skott mellan förskolan och skolan så att även om förskolepersonal sett att barnet behöver extra stöd
kan detta inte "lämnas över" utan skolan börjar från noll igen. Även kontakten mellan skolan och fritids kan brista så att info inte överförs
vilket är helt åt skogen.
Om man har barn med t ex asperger eller adhd har jag svårt att se hur man skulle överleva utan att ge barnet extra stöd även hemma.
Det gör nog de flesta som har någon överlevnadsinstinkt, om de bara VET VAD de kan/ska göra.