CITAT (Motti @ 12-10-2013, 00:29)

Nu tycker jag att själva frågeställningen har spårat ur om betyg ! Om man nu har problem med olika inlärnings svårigheter typ ADHD eller annat är det då inte bra att man får hjälp och vägledning så fort som möjligt som tex redan i första klass ? eller ska vi tycka att man får vänta tills fjärde klass då man missat fyra år av skolan och behöver mer hjälp ?Det här är ju inget man skojar om det här handlar om våra barns möjligheter att få lära sig i skolan och att ha samma chans som andra barn som har det lätt för sig .Man får väl för fan ta det på allvar och inte sitta här och skriva en massa smörja som inte hör hit

Bara för att man har ADHD eller annan bokstavsdiagnos behöver man inte läsa dåligt.
Jag vet inte men är lite tveksam om ADHD verkligen går att se redan i första klass för då kan barn vara så olika i utvecklingen och en del är sena och väldigt omogna? ADHD-diagnos är inget som en lärare ställer, det krävs en remiss från kurator till BUP för att utreda eventuella funktionsnedsättningar. Kan inte tänka mig att betyg från första klass skulle upptäcka ADHD bättre än att lärarna kan följa barnens utveckling.
Sen exakt vad är smörja i tråden???