CITAT (Motti @ 12-10-2013, 22:56)

Lite svårt att nå fram med vad jag vill säga ! Tror inga barn har fått betyg innan klass 3 sedan 50-talet .Men att upptäcka vilka barn som har svårt för vissa saker och lät för andra saker måste man väl ha någon slags insikt i ? att bara låta det vara tills 4:de klass gynnar ju ingen varken barn.Betyg måste ju inte innebära som vi tänker betyg men någon måste ju kunna se och bedöma vilket barn som behöver extra hjälp ,man kan ju inte vänta tills 5:klass innan man gör något ?
Men utvärderingar görs ju idag, eller hur ?
Även om man inte gör det så vet ju lärarna hur det är med barnen , annars skulle de ju inte kunna sätta betyg .
Alltså bör man långt innan det ska sättas betyg , oavsett i vilken klass , veta vilka barn som har svårigheter. ADHD är inget som upptäcks med betygssättning.
Lärarna måste ju veta att Kalle elller Lisa har svårt att t ex läsa eller skriva , det märks på lektionerna.
Utifrån vad de presterar på lektioner och eventuella prov så sätts betygen . Men som sagt man vet redan innan betygen sätts att just den eleven har problem.
Det är då man måste slå larm och sätta in extra resurser och inte när betygen är satta .