CITAT (Motti @ 12-10-2013, 22:56)

Lite svårt att nå fram med vad jag vill säga ! Tror inga barn har fått betyg innan klass 3 sedan 50-talet .Men att upptäcka vilka barn som har svårt för vissa saker och lät för andra saker måste man väl ha någon slags insikt i ? att bara låta det vara tills 4:de klass gynnar ju ingen varken barn eller föräldrar .Betyg måste ju inte innebära som vi tänker betyg men någon måste ju kunna se och bedöma vilket barn som behöver extra hjälp ,man kan ju inte vänta tills 4:klass innan man gör något ?Tror det är väldigt svårt för en lärare att sitta på ett elevmöte och säga till föräldren att ditt barn fixar inte matten eller svenskan !ett skriftligt utlåtande på papper kanske är enklare för föräldrarna att förstå utan att läraren blir utsatt .Ja det är väldigt svårt det här och inte helt okompliserat .Bara man ser till barnets bästa det är det viktigaste .
Som jag minns från min lågstadietid så gjorde man diagnostiska prov. Tro man gör det än? Betyg är ett trubbigt medel torr jag att mäta utveckling för så unga barn och ett betyg är en sammanvägning av hur eleven når upp till målen i läroplanen inte en absolut mätare på hur de är utvecklingsmässigt.