Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> 1. Mina paprikor har inga kärnhus! Vad i hela ...?, 2. HUR LÄNGE KAN MAN TORKA KÄRNOR INNAN MAN ODLAR DEM?
          Bananmannen
          Inlägg 30-09-2013, 13:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 76 750

1. Jag köpte paprika i en affär, tog ut kärnorna satte dem i jord för snart ett år sedan, odlade upp dem så att de nu har varit stora, röda och fina i ett par veckor. Den förra jag käkade var dock helt utan kärnhus! Vad beror det på? Har bara ätit en av dem än så länge, så vet inte om alla blir så ... men det kanske ni vet?

Hur löser man i sådana fall det här problemet?

2. Jag vet ju att kärnor ska torkas innan man odlar dem.
          2a Hur länge kan man torka dem? Kan jag ta ut några kärnor ur äpplen nu och sedan odla dem om några år?

Best Regards.
          Banan Mannen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 15-10-2013, 16:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Jag tolkar Preussen så här (och instämmer):
          1 För att vara säker på resultatet ska du köpa nya fröer varje gång. Använder du köpta paprikor eller frön från egenodlade, sker en ny blandning av gener, till och med om växten pollinerat sig själv. Kärnhus kan det nog bli av alla sorter, och ibland inga alls.
          Jag märker på min chili att varje ny generation smakar mildare än den förra. Fick vrålstarka frukter av en kolonigranne, och behövde bara strimla en centimeter i baconröran men efter några år kan jag använda en halv frukt utan problem. Den framavlade egenskapen, styrkan, tenderar att spädas ut. För varje lyckad korsning måste växtförädlarna kassera många fler.
          2a Om du låter paprikan mogna ordentligt blir fröna grobara. Frukten kan ätas långt tidigare och är då i regel mildare. Om fröna inte torkas kan de börja mögla och ruttna. Grobarheten beror på mognadsgraden, inte fuktnivån.
          2b Även äpplekärnor har nyblandade gener med alla möjliga egenskaper. Det är som att blanda en stor kortlek, där bara vissa kort delas ut i given. Flertalet korsningar blir sämre än föräldrarna; växtförädlarna kan öka sannolikheten genom att hålla koll på vilka egenskaper som är ”dominanta” och försöka att para ihop sådana sorter. Men ändå måste man förkasta de flesta, och dessutom vänta många år innan man vet vilka som är lyckade på sikt, ger bra frukt och är härdiga etc.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon