CITAT (Roggan @ 16-10-2013, 22:19)

Jag skulle tro att det blivit "glasigt". Om jag förstått det rätt är det mest tidiga sorter som kan bli det. Ifjol hände det med min kolonigrannes Aroma.
Detta hittade jag på SLU:
"Glasighet uppstår redan när frukten hänger på träden och uppstår genom att det blivit
störningar i ackumulationen av kolhydrater i frukten (Streif, 2010). De kolhydrater som bildas
i bladen måste omvandlas via sorbitol till fruktos för frukten ska kunna lagra in kolhydraterna,
och när denna omvandling inte sker tillräckligt snabbt så blir det en förhöjd koncentration av
sorbitol (Streif, 2011). Denna förhöjda koncentration bidrar till ett högre osmotiskt tryck
vilket bidrar till att vätska dras till den punkt där det är en högre koncentration av sockerarter
och detta sker i utrymmena mellan cellerna som då blir vätskefyllda istället för att vara fyllda
av luft (Streif, 2011). Som namnet avslöjar så ser detta nästan ut som om fruktköttet är gjort
av glas då det är delvis genomskinligt (Streif, 2011). Detta behöver emellertid inte vara något
stort problem då chansen är relativt stor att symptomen kommer gå tillbaka under lagringen så
att vätskan och kolhydraterna går tillbaka vilket skapar balans i frukten igen (Streif, 2011).
Den stora skadan uppstår när detta inte sker tillräckligt snabbt utan att vätskan gör att cellerna
inte får tillräckligt med syre vilket gör att fruktköttet övergår från att vara genomskinligt till
att bli brunt (Steif, 2011). Den frukt som visar upp symptom för glasighet har gemensamt att
de har ett lågt innehåll av kalcium i kombination med utmärkande höga halter av kalium och
magnesium (Perring, 1968). Förhållandet mellan kalcium och kväve verkar också ha en
inverkan på om glasighet uppstår då äpple som uppvisar symptom generellt har en hög
kvävekoncentration (Perring, 1968). Att halten kalcium i frukten är med och påverkar
glasighet är inte så konstigt eftersom kalcium är med och påverkar både
cellväggsuppbyggnaden och cellmembranernas funktion."
Intressant. Men det står inget om vad som kan orsaka störningarna? Men bra att veta vad det här fenomenet heter.