|
Hasse_h
13-10-2013, 04:42
Jag plockade ner ca 10 kg Cox's Pomona vinteräpplen häromdagen och när jag delar ett äpple så ser jag att de fått en brun rand strax innanför skalet. Har frostnätterna skadat äpplena? [attachment=79009:13816356285410.jpg]
HeJ
Det finns flera orsak: 1 Äpple sort: 2 Om finns mycket fosfor och kväve i jorden: 3 Om man ger växter mera vatten genom mogen tiden och före skörd. 4Om grader låg när blir frukten mogna: H.bASSAM
Hasse_h
14-10-2013, 12:24
Ska jag tolka detta som, "Ja, äpplet har frusit och det bruna är tecken på att föruttnelseprocessen har startat" ?
Eva 33c
15-10-2013, 23:41
Ser alla äpplen ut så där, eller ja du kan ju inte precis dela all, men har du testat fler ? Tycker det verkar konstigt om de redan blivit förstörda av frost i din zon? Oktober brukar ju anges som plockmånad för vinterfrukt. Jag bor i zon 5 och har bara ett vinterfruktsträd, Lobo. Och de har inte tagit någon skada av frostperioden nyligen, inte heller har frukterna på höstträden gjort det. Ner mot 5 grader minus ska inte vara nåt problem, men man ska visst helst plocka dem under en blidvädersperiod. Själv ska jag försöka hinna plocka våra nu innan nästa frostomgång kommer. Men jag vet egentligen inte hur ett frostskadat äpple ser ut... Hittade en bild på hur frostskadade äpplen kan se ut, en artikel här på odla, och det ser inte som på ditt äpple.
Hasse_h
16-10-2013, 07:56
Hej, tack för länken, så där ser inte mina äpplen ut, finns inga tecken alls på utsidan att något är fel. Jag hade bara delat två äpplen och båda hade den bruna randen innanför skalet, testade ett till nu på morgonen och det såg helt fräscht och fint ut på insidan. Märkligt? Vad kan det då vara?
Då hoppas jag att det inte är frosten iaf, har en hel del kvar på trädet som jag ska försöka hinna rädda en del av till helgen.
Jag skulle tro att det blivit "glasigt". Om jag förstått det rätt är det mest tidiga sorter som kan bli det. Ifjol hände det med min kolonigrannes Aroma. Detta hittade jag på SLU:
"Glasighet uppstår redan när frukten hänger på träden och uppstår genom att det blivit störningar i ackumulationen av kolhydrater i frukten (Streif, 2010). De kolhydrater som bildas i bladen måste omvandlas via sorbitol till fruktos för frukten ska kunna lagra in kolhydraterna, och när denna omvandling inte sker tillräckligt snabbt så blir det en förhöjd koncentration av sorbitol (Streif, 2011). Denna förhöjda koncentration bidrar till ett högre osmotiskt tryck vilket bidrar till att vätska dras till den punkt där det är en högre koncentration av sockerarter och detta sker i utrymmena mellan cellerna som då blir vätskefyllda istället för att vara fyllda av luft (Streif, 2011). Som namnet avslöjar så ser detta nästan ut som om fruktköttet är gjort av glas då det är delvis genomskinligt (Streif, 2011). Detta behöver emellertid inte vara något stort problem då chansen är relativt stor att symptomen kommer gå tillbaka under lagringen så att vätskan och kolhydraterna går tillbaka vilket skapar balans i frukten igen (Streif, 2011). Den stora skadan uppstår när detta inte sker tillräckligt snabbt utan att vätskan gör att cellerna inte får tillräckligt med syre vilket gör att fruktköttet övergår från att vara genomskinligt till att bli brunt (Steif, 2011). Den frukt som visar upp symptom för glasighet har gemensamt att de har ett lågt innehåll av kalcium i kombination med utmärkande höga halter av kalium och magnesium (Perring, 1968). Förhållandet mellan kalcium och kväve verkar också ha en inverkan på om glasighet uppstår då äpple som uppvisar symptom generellt har en hög kvävekoncentration (Perring, 1968). Att halten kalcium i frukten är med och påverkar glasighet är inte så konstigt eftersom kalcium är med och påverkar både cellväggsuppbyggnaden och cellmembranernas funktion."
CITAT (Roggan @ 16-10-2013, 22:19)  Jag skulle tro att det blivit "glasigt". Om jag förstått det rätt är det mest tidiga sorter som kan bli det. Ifjol hände det med min kolonigrannes Aroma. Detta hittade jag på SLU:
"Glasighet uppstår redan när frukten hänger på träden och uppstår genom att det blivit störningar i ackumulationen av kolhydrater i frukten (Streif, 2010). De kolhydrater som bildas i bladen måste omvandlas via sorbitol till fruktos för frukten ska kunna lagra in kolhydraterna, och när denna omvandling inte sker tillräckligt snabbt så blir det en förhöjd koncentration av sorbitol (Streif, 2011). Denna förhöjda koncentration bidrar till ett högre osmotiskt tryck vilket bidrar till att vätska dras till den punkt där det är en högre koncentration av sockerarter och detta sker i utrymmena mellan cellerna som då blir vätskefyllda istället för att vara fyllda av luft (Streif, 2011). Som namnet avslöjar så ser detta nästan ut som om fruktköttet är gjort av glas då det är delvis genomskinligt (Streif, 2011). Detta behöver emellertid inte vara något stort problem då chansen är relativt stor att symptomen kommer gå tillbaka under lagringen så att vätskan och kolhydraterna går tillbaka vilket skapar balans i frukten igen (Streif, 2011). Den stora skadan uppstår när detta inte sker tillräckligt snabbt utan att vätskan gör att cellerna inte får tillräckligt med syre vilket gör att fruktköttet övergår från att vara genomskinligt till att bli brunt (Steif, 2011). Den frukt som visar upp symptom för glasighet har gemensamt att de har ett lågt innehåll av kalcium i kombination med utmärkande höga halter av kalium och magnesium (Perring, 1968). Förhållandet mellan kalcium och kväve verkar också ha en inverkan på om glasighet uppstår då äpple som uppvisar symptom generellt har en hög kvävekoncentration (Perring, 1968). Att halten kalcium i frukten är med och påverkar glasighet är inte så konstigt eftersom kalcium är med och påverkar både cellväggsuppbyggnaden och cellmembranernas funktion." Intressant. Men det står inget om vad som kan orsaka störningarna? Men bra att veta vad det här fenomenet heter.
Hasse_h
18-10-2013, 09:47
CITAT (Roggan @ 16-10-2013, 22:19)  Jag skulle tro att det blivit "glasigt". Om jag förstått det rätt är det mest tidiga sorter som kan bli det. Ifjol hände det med min kolonigrannes Aroma. Detta hittade jag på SLU:
" .... Den stora skadan uppstår när detta inte sker tillräckligt snabbt utan att vätskan gör att cellerna inte får tillräckligt med syre vilket gör att fruktköttet övergår från att vara genomskinligt till att bli brunt (Steif, 2011). Den frukt som visar upp symptom för glasighet har gemensamt att de har ett lågt innehåll av kalcium i kombination med utmärkande höga halter av kalium och magnesium (Perring, 1968). Förhållandet mellan kalcium och kväve verkar också ha en inverkan på om glasighet uppstår då äpple som uppvisar symptom generellt har en hög kvävekoncentration (Perring, 1968). Att halten kalcium i frukten är med och påverkar glasighet är inte så konstigt eftersom kalcium är med och påverkar både cellväggsuppbyggnaden och cellmembranernas funktion." Aha... det låter ju som detta kan vara svaret på vad mina äpplen råkat ut för. Dvs kalciumbrist... eller? Jag bör m.a.o. se till att kalka ordentligt kring trädet? Trädet står på gammal åkermark där tidigare ägare bara stoppat ner det och inte gjort så mycket mer än att beskära det lite sporadiskt. Det har garanterat aldrig gödslats eller kalkats kring trädet efter planteringen för x antal år sedan, gissningsvis är det mellan 15-20 år gammalt.
Jag har flera sorter äpplen o en är, vad jag misstänker startkt, Oranie, o denna "glasar" sig, eller vad vi här kallar för "guldäpplar" sig. Inte helt ovanligt att vissa äpplen gör så, o är helt OK.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|