CITAT (Huggorm @ 19-10-2013, 01:12)

Återfallsförbrytare som gång på gång utsätter sina medmänniskor för våld. Alternativet är att låsa in dem för gott men det anses väll också inhumant och dessutom är det sjukt dyrt.
Köper det.
Kan du ge ett exempel???
(bara spåna lite så ser vi var det hamnar) 
CITAT (Piccante @ 19-10-2013, 00:43)

Dödsstraff är ju i de länder det används en "brottsprevention" även om det aldrig har fungerat varken i Kina eller USA. Men tanken med straff är ju att de ska avskräcka från att begå brott.
Dödshjälp är individens rätt att få avgöra över sitt eget liv i livets slutskede. Assisterad dödshjälp kan ju lika gärna vara passiv dödshjälp = utebliven livsuppehållande vård eller en överdos som patienten själv kan styra.
Precis...
Så tänker jag också.
Nu sätter jag mig i den "som vill avsluta sitt liv"s situation, Vem kan bestämma om, "du bara är deprimerad" eller riktigt sjuk?
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-10-2013, 01:18)

Nej, Socialstyrelsen har inte alls gett medgivande till någon dödshjälp"
Så var det inte i fallet med den unga kvinnan i respirator utan möjlighet till förbättring, enbart försämring ,ansökte hon om att få avsluta sin behandling.(livsuppehållande respirator) Vilket inte är dödshjälp utan en rättighet. Dvs att avsluta en behandling på eget beslut.
Att hon sövdes med narkos innan respiratorn togs bort av hennes mamma var enbart en åtgärd för att , när man inte kan bota-är man skyldig att lindra.
Likaså ges hög dos morfin till patienter med svåra smärtor trots vetskap om att morfin i sig är andningsdeprimerande och kan för korta patientens liv , timmar ,få dagar kanske kortare.
Är du diabetiker är du inte tvingad att använda insulin heller. Så det var inte dödshjälp. Vi har inte det i Sverige.
Angående dödshjälp eller dödsstraff är bägge för mej djupt oetiska
Helt rätt, Kerstin. mitt fel när jag formulerade "dödshjälp" kontra avsluta livsuppehållande åtgärder.

Jag kan inte ens se filmer med "dödsstraff" utan att må illa...
Hur kan man...Döma någon till döden???
Finns det någon du tycker förtjänar dödsstraff.???
Bara spåna fritt och ändra er gärna under vägen..