CITAT (pejori @ 19-10-2013, 02:06)

Personligen kan jag inte rättfärdiga ett dödsstraff, då döden inte kan vara ett "straff" Du slipper ju lidandet.???
Men att vandra till din avrättningsplats??
Vem förtjänar det???
Ja vilket är egentligen värst. I USA , åtminstone i några delstater, kan det bli dödsstraff eller 5 livstidsstraff utan chans till benådning.
Sedan tycker åtminstone jag att vi har alldeles för låga straff i Sverige. Har du dödat eller skadat någon medvetet så skall du sitta inne under lång tid av respekt för offrens efterlevande. Måste t.ex jag vittna i en rättegång så vill jag ju vara säker på att förövaren blir inlåst ett bra tag. Låga straff ger rättsotrygghet många gånger.
Buset har ju gjort ett val, det har inte offret. Är sedan offret en gammal person så är det nästan så jag förordar dödsstraff. Men nej, inte öga för öga men däremot kännbara straff för buset som orsakar så mycket lidande hos totalt oskyldiga personer.
Min lillebror gick bort för lite över en månad sedan. Han avsade sig all behandling utom morfinet. Sedan tog det bara några dagar innan han fridfullt somnade in, helt utan smärta. Vid typ cancer kanske det finns en bortre punkt där läkarna låter patienten bestämma över sin sista tid.