I våras köpte jag sticklingar av otroligt vackra fuchsior som nu under sommaren blivit stora kraftiga plantor. Jag vill gärna övervintra dem, men har aldrig haft fuchsia förut och vet inte hur jag gör. Det finns en krypgrund under huset där alla mina andra krukväxter övervintras. Det är svalt, men jag vet inte hur svalt, det är grunden som är under mitt vardagsrum i mitt hus av sommarstugemodell. Det finns flera ventiler genom grunden och huset är litet och värms inte till så mycket mer än 17-19 grader, det bör alltså inte vara särskilt varmt i krypgrunden.
Det finns två små fönster som släpper in lite ljus, men "ljust" är det inte. Det finns inte heller el i närheten, så nån extrabelysning hade jag inte tänkt hänga upp. Är det absolut nödvändigt kanske det kan göras.
Jag har fattat det som att fuchsior inte trivs inne i rumsklimat på vintern. Gör nytagna sticklingar det? När ska jag ställa in fuchsiorna under huset? Ännu är de i full blom, men jag förstår att jag får klippa alla blommor och knoppar innan jag ställer undan dem. Hur känsliga är de för frost? Kan de bli frostnupna innan de ställs undan eller dör de då? Jag har ganska många dahlior i kruka och jag låter dem stå ute tills blasten vissnat av frosten, då vänder jag krukorna upp och ned och tar rätt på knölarna. Då är säsongen över och alla andra krukor plockas in under huset, det är liljor, småträd, rosmarin, gråmalva, känsliga ormbunkar och gräs. Jag har en dum ovana att handla växter när jag är utomlands. Som jag inser inte är härdiga när vintern kommer, det är därför jag har många växter i kruka. Alla övervintras under huset. De som inte tål det kan inte bo här, så enkelt är det.
Men dessa fuchsior är något utöver det vanliga, jag vill gärna att de klarar vintern och blir glad för råd.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|