Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> erica arborea estrella gold blivit brun etc !?, problem med erica arborea estrella gold.... tips/hjälp?
          sammy78
          Inlägg 11-11-2013, 07:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 228
          Medlem nr: 15 552

Hej!
          Jag har 2 stycken erica arborea estrella gold som köptes i september och står ute nära huset i 2 stycken större urnor/krukor.
          Den ena mår hur bra som helst och är grön och fyllig och fin, medan den andra har blivit nästan helt brun och tappat 50-60 % av sina barr/blad ... fattar inte varför ? vad kan det vara för fel ?
          Båda växterna planterades i samma sorts jord (Planteringsjord) och i likadana krukor!?

Sedan skulle jag gärna vilja veta om växten/växterna kan stå ute under vintern ( Zon 1) eller om dem ska övervintras frostfritt?

Tacksam för alla ev. svar/tips ! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          strandskatan
          Inlägg 11-11-2013, 21:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

USA zon 9-10, möjligen zon 8 i skyddat läge är vad jag hittat. Förökas med halvt förvedade sticklingar. Väldigt vacker! Svensk zon 1 är väl ungefär amerikansk zon 7. Jag skulle sätta den i uterummet intill husväggen, nedpackad i en kartong fylld med hopknycklat tidningspapper eller liknande - den är väl vintergrön och behöver ljus, så toppen måste väl sticka upp? Har du elurtag i uterummet kan du ju, som vissa tydligen gör med ömtåliga växter, linda en ljusslinga om den. Kanske värt att försöka ta sticklingar av den dåliga plantans friska grenar?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 08:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon