|
Tycker själv inte Vanda är den lättaste hos mig. kräver för mycket luftfuktighet och ljus.
Det jag tycker är lätt är Cambriatyperna:
Aliceara Bakerara Burrageara Wilsonara Degarmoara ´Vuylstekeara Cambria Plush´ Odontioda Odontocidium Odontoglossum (De flesta arterna) Odontonia Oncidium (de flesta, bland anat fågel oncidium som luktar gott)
De lövfällande Calanthe som rubens och vestita är väldigt lättskötta och blommar länge.
Catasetum Cycnodes Mormodes etc är kanske inte de lättaste men inte direkt svåra heller, varvid en del luktar rätt gott.
O gillar man Phalaenopsis så är Doritaenopsis ett trevligt möte. Ser ut som Phalaenopsis men har lite stadigare blomstänglar.
Andra säkra kort är Encyclia Epidendrum Paphiopedilum Phragmipedium Zygopetalum
Men mina absoluta favoriter är Dendrobium dvs det absolut största släktet bland orkideer. Här fins både lätta och svåra. Men lätta tycker jag följande Dendrobier är:
D. "Polar Fire" D. aggregatum D. All Season Blue D. Andre´Millar (atroviolaceum x convolutum) D. Anna Green D. Anna White D. antennatum D. atroviolaceum D. av nobiletyp D. Barry Oda D. Bigibbum D. kingianium hybrid. D. kingianum "Berry oda" D. kingianum 'compact'
|