Uttrycket PK tanter eller PK maffian är numera ganska vanligt, både på nätet och i gammelmedia, alltså papperstidningarna. Jag har aldrig förlikat mig med uttrycket då jag uppfattat det som ett sätt att få tyst på avvikande åsikter utan att själv kunna prestera sakliga motargument, dessutom är det hånfullt och nedvärderande.
Att beskylla någon för att vara PK lämpar sig också väl under definitionen av härskartekniker under det som kallas "dubbelbestraffning" hur jag än gör blir det fel! Svårt att värja sig mot PK anklagelsen utan att låta fånig.
Författaren Henrik Arnstad ger i sin bok "Älskade fascism" en mera utförlig defintion av PK uttrycket, såhär skriver han;
" Den moderna ultranationalismen med sin hotkultur - främst via internet, kommentarfält och bloggar - och våldsutövning riktas mot specifika personer utifrån vissa återkommande kriterier. Vanligast är anklagelser på temat "vänster"; kulturvänster, extremvänster eller marxister. Ett annat vanligt tema är anklagelser om att någon är "politiskt korrekt" förkortat till PK-ism. Det underförstådda budskapet är att den anklagade ger uttryck för sina förhatliga åsikter enbart för att uppfylla gällande normer i fråga om antirasism och så vidare. Detta kan följas om antydningar om att PK - ism är lönsamt ekonomiskt, eftersom den politiskt korrekte kan räkna med att få statligt understöd som klapp på huvudet för sin offentliga verksamhet. Detta till skillnad från de nationalistiska aktivisterna som istället anser sig utsatta för censur och förtryck"
Redigerat av Gunilla T: 16-11-2013, 19:05
|