|
Gunilla T
16-11-2013, 19:00
Uttrycket PK tanter eller PK maffian är numera ganska vanligt, både på nätet och i gammelmedia, alltså papperstidningarna. Jag har aldrig förlikat mig med uttrycket då jag uppfattat det som ett sätt att få tyst på avvikande åsikter utan att själv kunna prestera sakliga motargument, dessutom är det hånfullt och nedvärderande.
Att beskylla någon för att vara PK lämpar sig också väl under definitionen av härskartekniker under det som kallas "dubbelbestraffning" hur jag än gör blir det fel! Svårt att värja sig mot PK anklagelsen utan att låta fånig.
Författaren Henrik Arnstad ger i sin bok "Älskade fascism" en mera utförlig defintion av PK uttrycket, såhär skriver han;
" Den moderna ultranationalismen med sin hotkultur - främst via internet, kommentarfält och bloggar - och våldsutövning riktas mot specifika personer utifrån vissa återkommande kriterier. Vanligast är anklagelser på temat "vänster"; kulturvänster, extremvänster eller marxister. Ett annat vanligt tema är anklagelser om att någon är "politiskt korrekt" förkortat till PK-ism. Det underförstådda budskapet är att den anklagade ger uttryck för sina förhatliga åsikter enbart för att uppfylla gällande normer i fråga om antirasism och så vidare. Detta kan följas om antydningar om att PK - ism är lönsamt ekonomiskt, eftersom den politiskt korrekte kan räkna med att få statligt understöd som klapp på huvudet för sin offentliga verksamhet. Detta till skillnad från de nationalistiska aktivisterna som istället anser sig utsatta för censur och förtryck"
Natur liv
16-11-2013, 20:08
CITAT (Gunilla T @ 16-11-2013, 19:00)  Uttrycket PK tanter eller PK maffian är numera ganska vanligt, både på nätet och i gammelmedia, alltså papperstidningarna. Jag har aldrig förlikat mig med uttrycket då jag uppfattat det som ett sätt att få tyst på avvikande åsikter utan att själv kunna prestera sakliga motargument, dessutom är det hånfullt och nedvärderande. Jag upplever det på samma sätt som du och jag uppskattar att du försöker hitta förklaringar till att ett korrekt uttryck som att vara politiskt korrekt kan användas som ett negativt uttryck. Jag ser inte någon annan förklaring till än att människor i underläge försöker gripa efter ett halmstrå. Jag är gärna PK om det sammanfaller med mänsklig hänsyn, antirasism och mänskliga rättigheter i övrigt.
Avskyr begreppet PK. Som om vissa kan bestämma "rätt/fel" eller "ute/inne".
Att vara "PK" är oftast att vara det vanliga.
Vad är det för fel med det?
Det är ivf inget speciellt svenskt - finns överallt.
kerstin z5-6
16-11-2013, 20:12
Irriterande och missvisande ord som inte säger något annat än dåliga argument från den som påstår det -håller med Gunilla.
CITAT (Natur liv @ 16-11-2013, 20:08)  ... Jag ser inte någon annan förklaring till än att människor i underläge försöker gripa efter ett halmstrå. Jag är gärna PK om det sammanfaller med mänsklig hänsyn, antirasism och mänskliga rättigheter i övrigt. !!
Jubbe063
16-11-2013, 20:17
CITAT (xlxl67 @ 16-11-2013, 20:11)  Avskyr begreppet PK. Som om vissa kan bestämma "rätt/fel" eller "ute/inne".
Att vara "PK" är oftast att vara det vanliga.
Vad är det för fel med det?
Det är ivf inget speciellt svenskt - finns överallt. Att vara "det vanliga" blir rätt fel när "det vanliga" är fel, plumpt, inskränkt, fegt eller diskriminerande. Men när "det vanliga" är tolerant, varmt, respektfullt då är det ju bra. Så att vara PK är rent avskyvärt i vissa lägen och nåt bra i andra :-)
CITAT (Natur liv @ 16-11-2013, 20:08)  Jag upplever det på samma sätt som du och jag uppskattar att du försöker hitta förklaringar till att ett korrekt uttryck som att vara politiskt korrekt kan användas som ett negativt uttryck. Jag ser inte någon annan förklaring till än att människor i underläge försöker gripa efter ett halmstrå. Jag är gärna PK om det sammanfaller med mänsklig hänsyn, antirasism och mänskliga rättigheter i övrigt. Jag med.
Huggorm
16-11-2013, 20:39
För mig är "politiskt korrekt" snarare en samling åsikter som media och lobbyister fått till att vara de enda riktigt "rumsrena". Det hänger lite ihop med att i Sverige strävar vi efter konsensus och därmed blir enbart en sidas åsikter accepterade och politiskt korrekta.
För mig innebär PK en person som velar lite hit och dit. Kan säkert ha fel men Pk har en negativ innebörd för mig; någon, oftast politiker, som inte kan framföra en obekväm åsikt utan lutar sig mot ett uttalande som säger noll och intet, åtminstone så länge micken är på eller kamerorna surrar. PK är sällan ens egen åsikt helt enkelt. Våra partiledare är ibland så PK att man vill gråta.
Natur liv
16-11-2013, 21:25
CITAT (gnon49 @ 16-11-2013, 20:50)  Pk har en negativ innebörd för mig; någon, oftast politiker, som inte kan framföra en obekväm åsikt utan lutar sig mot ett uttalande som säger noll och intet, åtminstone så länge micken är på eller kamerorna surrar. Vilken obekväm åsikt syftar du på?
*Stintan*
16-11-2013, 21:48
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2013, 20:12)  Irriterande och missvisande ord som inte säger något annat än dåliga argument från den som påstår det -håller med Gunilla. Håller med jag också.
Piccante
16-11-2013, 22:12
CITAT (Huggorm @ 16-11-2013, 20:39)  För mig är "politiskt korrekt" snarare en samling åsikter som media och lobbyister fått till att vara de enda riktigt "rumsrena". Det hänger lite ihop med att i Sverige strävar vi efter konsensus och därmed blir enbart en sidas åsikter accepterade och politiskt korrekta. Det är snarare ett epitet som personer vill ge andra; du vill inte se att XXX förhåller sig på ett visst sätt för att du är så pk! Det finns en tro på någon "pk-sekterism" där de politiskt korrekta propagandan hjärntvättar folk istället för att de faktiskt tagit ställning själva. Man brukar mest få höra att man är pk när man diskuterar med SD-anhängare eller andra som tillhör någon ytterlighet.
theseraphim
17-11-2013, 00:32
Att pk blivit något negativt tycker jag personligen hör samman med SD(NDSAP) framgångar för så fort man argumenterar med dessa brunskjortor så blir man anklagad för att vara PK. Händer aldrig när man diskuterar med någon annan politiskt sida inte ens vänstern eller kommunister beskyller mig för det. Många har väl Pk som en term för folk som tysta faller i leden och inte vill vara obekväma, SD använder det mycket för att förnedra de som inte diskuterar invandring. Finns nog många som anser att jag inte är PK när jag tex anser att man måste debattera med SD för att knäppa åt dem offentligt.
Gunilla T
17-11-2013, 10:02
CITAT (Piccante @ 16-11-2013, 22:12)  Det är snarare ett epitet som personer vill ge andra; du vill inte se att XXX förhåller sig på ett visst sätt för att du är så pk! Det finns en tro på någon "pk-sekterism" där de politiskt korrekta propagandan hjärntvättar folk istället för att de faktiskt tagit ställning själva. Man brukar mest få höra att man är pk när man diskuterar med SD-anhängare eller andra som tillhör någon ytterlighet. Det har du rätt i Picante! ...en underliggande uppfattning om att det finns en lands - (eller världs-) omfattande konspiration vars uppgift är att hjärntvätta folk. Att vara PK borde rimligen vara något positivt men jag har aldrig sett det användas i den bemärkelsen, det används uteslutande som ett skällsord. Om jag t.ex. hävdar kvinnors rätt till utbildning och egen försörjning och då blir beskylld för att vara PK tant så stannar diskussionen eftersom det är omöjligt att försvara sig mot ett sådant respektlöst argument. Den som kallar någon för PK är ingen vän av yttrandefrihet, inte heller tror den personen på människors förmåga att tänka själv och bilda sig en egen uppfattning utan ser människor som offer för en konspiration. Dessutom glider man över från sakfrågan för att man saknar argument och gör det till en personfråga. ....den slutsatsen drar jag iaf....
hattstugan
17-11-2013, 10:11
För min del hade jag inte hört/sett ordet PK förrän det började dyka upp i trådar här på forumet! Förstog inte dyft vad som menades! Så Tack Gunilla för en förklaring!
Huggorm
17-11-2013, 10:14
Brukat av ordet har blivit en aning överdrivet de sista åren, men i grunden finnes det en osund aggressivitet mot att folk har andra åsikter än de politiskt korrekta. Skall man dra det till sin spets så skulle man ju nästan bli lynchad om man berättade att man vill exempelvis dra ner på anslagen för handikappade och sjukskrivna eller minska invandringen till genomsnittlig EU-nivå.
Jubbe063
17-11-2013, 10:20
Att termen PK blivit så problematisk beror nog på att alla verkar definiera den efter eget huvud o sen slänger sig med termen utan att förklara vad man menar. Summa sumarium så duggar PK-spöket i var och varannat inlägg och ingen vet vad som avses.
Gunilla T
17-11-2013, 10:36
Såhär skrev Niklas Ekdal f.d. ledarskribent på DN om "politiskt korrekt"
"Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. 'Politiskt inkorrekt' har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PK-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare.[20]"
Själv associerar jag PK med främst politiker, inte Svensson. Politiker förespråkar ju sitt partis politik, vad man tycker privat är en annan femma. Just nu Säger t.ex Löfven en massa utan att säga ett dugg egentligen, även om jag förstår hans situation. Det är för mig PK på högsta nivå. Lite fingret i luften som ju politiken ofta handlar om. Att säga att man inte pratar med SD är också PK så det stänker om det även om vi vet att så faktiskt görs. PK är nog lite av kejsarens kläder, oftast lätt att genomskåda. Att vara alltför idealistiskt är nog en fara för demokratin i förlängningen eftersom det knappast finns något rätt eller fel avseende PK.
Gunilla T
17-11-2013, 11:30
CITAT (Huggorm @ 17-11-2013, 10:14)  Brukat av ordet har blivit en aning överdrivet de sista åren, men i grunden finnes det en osund aggressivitet mot att folk har andra åsikter än de politiskt korrekta. Skall man dra det till sin spets så skulle man ju nästan bli lynchad om man berättade att man vill exempelvis dra ner på anslagen för handikappade och sjukskrivna eller minska invandringen till genomsnittlig EU-nivå. Om det nu är så att det finns grupperingar som anser att debattklimatet i landet har lågt till tak och att den grundlagsskyddade yttrandefriheten inte efterlevs så rimmar det illa med det som kom att kallas "näthatet" . Det var i huvudsak välutbildade kvinnor som drev opinion i olika frågor som utsattes för könsdiskrimenering, som kallades för horor, klimakteriekärringar och hotades med våld, företrädesvis sexuellt våld. Kan det bli värre? Syftet var utan tvekan att få tyst på dem. Jag är övertygad om att de som använder sig av PK attributet har ett syfte med det och jag är inte beredd att frånta vuxna människor ansvaret i någon slags biblisk förlåtelse om att de inte vet vad de gör.
CITAT (gnon49 @ 16-11-2013, 20:50)  För mig innebär PK en person som velar lite hit och dit. Halaj! Jo. Slöjdebatten för ett tag sen är ett gott exempel. Ena veckan var slöjan ett uttryck för det patriarkala förtrycket, och fördömdes. Nästa vecka tar PK-tanterna på sig slöjan själva! Nu när debatten blåst över; vad gäller? Skall man fortfarande vara för slöjan? Eller har man gått tillbaka till att vara mot den? Det svänger i bandy, som det heter. //T
CITAT (Piccante @ 16-11-2013, 22:12)  Man brukar mest få höra att man är pk när man diskuterar med SD-anhängare eller andra som tillhör någon ytterlighet. Halaj! På nåt sätt är det som att de högerextrema har ”stulit” PK-begreppet på samma sätt som de har ”stulit” Sverigeflaggan. Det behöver inte ha något med politik att göra öht. som någon nämnde: PK finns precis överallt. Kolla här: http://www.skrattnet.se/roliga-texter/poli...orrekt-rodluvanFullproppad med PK, men ingen politik alls. Läs texten med bävan, dock. För om du inte begriper satiren i den, så betyder det att Du är PK-tant! //T
Gossen Ruda
17-11-2013, 12:12
För min del så använder jag PK bara om mig själv som exempelvis att jag struntar i om det är PK att inte gilla Japan-popen, jag gillar det ändå. Jag skulle aldrig beskylla någon annan att vara eller inte vara PK. Jag lägger dock ingen större vikt vid uttrycket.
*Stintan*
17-11-2013, 12:15
CITAT (Jubbe063 @ 17-11-2013, 10:20)  Att termen PK blivit så problematisk beror nog på att alla verkar definiera den efter eget huvud o sen slänger sig med termen utan att förklara vad man menar. Summa sumarium så duggar PK-spöket i var och varannat inlägg och ingen vet vad som avses. Tror att det ligger en del i det.
Hihihhi......vilket vansinnigt roligt resonemang. Det här är ju PK-tanternas forum "númer eitt". Gita
CITAT (Gita @ 17-11-2013, 12:55)  Hihihhi......vilket vansinnigt roligt resonemang. Det här är ju PK-tanternas forum "númer eitt". Gita Halaj! Kanske har du rätt. Av denna tråden att döma är det i alla fall många som känner sig träffade… //T
Gunilla T
17-11-2013, 14:41
CITAT (Gita @ 17-11-2013, 12:55)  Hihihhi......vilket vansinnigt roligt resonemang. Det här är ju PK-tanternas forum "númer eitt". Gita Men så bra då Gita att du hoppade in och illustrerade exakt det jag ville säga men inte riktigt hittade orden för. Har man inga argument börjar man beskriva egenskaper hos andra som man rimligen inte har en aning om. Du borde lära av Huggorm, han tycker sällan som jag men har alltid argument för att försvara sin åsikt och blir aldrig någonsin nedlåtande.
*Stintan*
17-11-2013, 15:01
CITAT (Gita @ 17-11-2013, 12:55)  Hihihhi......vilket vansinnigt roligt resonemang. Det här är ju PK-tanternas forum "númer eitt". Gita Va bra då vet vi i alla fall varför du håller till här.  Nå få höra nu...vad är då din tolkning av PK? CITAT (Gunilla T @ 17-11-2013, 14:41)  Men så bra då Gita att du hoppade in och illustrerade exakt det jag ville säga men inte riktigt hittade orden för. Har man inga argument börjar man beskriva egenskaper hos andra som man rimligen inte har en aning om.
Du borde lära av Huggorm, han tycker sällan som jag men har alltid argument för att försvara sin åsikt och blir aldrig någonsin nedlåtande. En väldigt trist företeelse tycker jag men tyvärr alltför vanligt förekommande.
Huggorm
17-11-2013, 15:23
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2013, 12:12)  För min del så använder jag PK bara om mig själv som exempelvis att jag struntar i om det är PK att inte gilla Japan-popen, jag gillar det ändå. Jag skulle aldrig beskylla någon annan att vara eller inte vara PK. Jag lägger dock ingen större vikt vid uttrycket. Där har vi ett typiskt exempel på PK. I Sverige förväntas äldre män vara ointresserade av musikgrupper bestående av tonåriga japanska tjejer. I många andra länder anses det dock helt normalt. Med andra ord inget att bry sig om ifall det är PK eller ej.
CITAT (Gunilla T @ 17-11-2013, 14:41)  Men så bra då Gita att du hoppade in och illustrerade exakt det jag ville säga men inte riktigt hittade orden för. Har man inga argument börjar man beskriva egenskaper hos andra som man rimligen inte har en aning om.
Du borde lära av Huggorm, han tycker sällan som jag men har alltid argument för att försvara sin åsikt och blir aldrig någonsin nedlåtande. Ett utmärkande drag för PK-tanten är att hon/han tar sig själv på största möjliga allvar. Ibland t.o.m på så stort allvar att det blir väldigt komiskt. Gita
Piccante
17-11-2013, 17:29
CITAT (Gita @ 17-11-2013, 17:20)  Ett utmärkande drag för PK-tanten är att hon/han tar sig själv på största möjliga allvar. Ibland t.o.m på så stort allvar att det blir väldigt komiskt. Gita Återigen tillskriver du andra människor egenskaper men undviker att själv komma med någon egen åsikt. Du använder PK som en härskarteknik mot andra. Trodde faktiskt att en lobbyist skulle vara bättre på kommunikation?
CITAT (Piccante @ 17-11-2013, 17:29)  Återigen tillskriver du andra människor egenskaper men undviker att själv komma med någon egen åsikt. Du använder PK som en härskarteknik mot andra. Trodde faktiskt att en lobbyist skulle vara bättre på kommunikation? Är du en PK-Tant? Eller vem menar du att jag tillskriver egenskaper? Jag beskriver hur jag ser på ett speciellt fenomen, jag syftar inte på någon speciell person. Men så klart, det är fritt att ta åt sig om man vill göra det. Gita
*Stintan*
17-11-2013, 18:54
CITAT (Gita @ 17-11-2013, 18:06)  Är du en PK-Tant? Eller vem menar du att jag tillskriver egenskaper? Jag beskriver hur jag ser på ett speciellt fenomen, jag syftar inte på någon speciell person. Men så klart, det är fritt att ta åt sig om man vill göra det. Gita Bättre kan du väl beskriva fenomenet PK! Det kan väl knappast bara vara att någon tar sig själv på största möjliga allvar?
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2013, 18:54)  Bättre kan du väl beskriva fenomenet PK! Det kan väl knappast bara vara att någon tar sig själv på största möjliga allvar? Det behövs väl ingen mer beskrivning än vad som gjorts i den här tråden. Det är ju bara att hålla med, skratta och applådera! Gita
*Stintan*
17-11-2013, 20:44
Jaha det tillförde ju mycket
Jag kanske tolkar det här fel men jag kommer att tänka på när det var valår sist. Tror det var uppdrag granskning som gick runt i valstugorna och pratade med politikerna.När de visste att kameran var på gav de uttryck för en PK åsikt,när de trodde den var av sa det raka motsatsen.
Huggorm
17-11-2013, 21:15
CITAT (Klint @ 17-11-2013, 21:12)  Jag kanske tolkar det här fel men jag kommer att tänka på när det var valår sist. Tror det var uppdrag granskning som gick runt i valstugorna och pratade med politikerna.När de visste att kameran var på gav de uttryck för en PK åsikt,när de trodde den var av sa det raka motsatsen. Där har vi precis vad jag pratar om, folk vågar inte uttrycka sina verkliga åsikter eftersom de vet att de kommer förföljas i den slasktratt som vi kallar "media" nu för tiden. Men frågan är hur PK en politiker skall våga vara, blir det för mycket flyr väljarna eftersom de ofta inte heller är PK innerst inne.
*Stintan*
17-11-2013, 21:48
CITAT (Huggorm @ 17-11-2013, 21:15)  Där har vi precis vad jag pratar om, folk vågar inte uttrycka sina verkliga åsikter eftersom de vet att de kommer förföljas i den slasktratt som vi kallar "media" nu för tiden. Men frågan är hur PK en politiker skall våga vara, blir det för mycket flyr väljarna eftersom de ofta inte heller är PK innerst inne. Sant men varför använder en del uttrycket PK som härskarmetod och kallar andra för PK-tanter? Vad står då PK-tanter för?
Huggorm
17-11-2013, 22:41
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2013, 21:48)  Sant men varför använder en del uttrycket PK som härskarmetod och kallar andra för PK-tanter? Vad står då PK-tanter för? Det väll just en härskarmetod och behöver ingen mer förklaring än så? Ett klumpigt sätt som vissa använder för att försöka få ett övertag men som ofta har motsatt effekt
CITAT (Huggorm @ 17-11-2013, 22:41)  Det väll just en härskarmetod och behöver ingen mer förklaring än så? Ett klumpigt sätt som vissa använder för att försöka få ett övertag men som ofta har motsatt effekt Oj, så väldigt PK man kan vara då!!! Gita
*Stintan*
18-11-2013, 10:32
CITAT (Gita @ 18-11-2013, 08:51)  Oj, så väldigt PK man kan vara då!!! Gita Hur står det till egentligen?
CITAT (Huggorm @ 17-11-2013, 22:41)  Det väll just en härskarmetod och behöver ingen mer förklaring än så? Ett klumpigt sätt som vissa använder för att försöka få ett övertag men som ofta har motsatt effekt Finns tydligen många som använder PK i det syftet och känner sig väldigt träffade. Försvarsattityderna framträder tydligt.
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2013, 10:32)  Hur står det till egentligen? Alldeles utmärkt, tack! Men jag tycker mig förstå att du har en aning ömma tår. Förstår inte varför du tar åt dig för att jag driver en aning gäck med begreppet PK. Du är väl ändå ingen PK-tant? Gita
*Stintan*
18-11-2013, 11:49
CITAT (Gita @ 18-11-2013, 10:54)  Alldeles utmärkt, tack! Men jag tycker mig förstå att du har en aning ömma tår. Förstår inte varför du tar åt dig för att jag driver en aning gäck med begreppet PK. Du är väl ändå ingen PK-tant? Gita Har varken ömma tår eller tar åt mig. Tyvärr verkar du återigen ha väldigt svårt för att låta bli att tillskriva andra personer egenskaper som du inte har en susning om. Synd bara att du förstör diskussionen med dina spydiga kommentarer.
Jag tycker det är oturligt att fenomenet kommit att kallas politiskt korrekt, då det inte har något med politik att göra.
För mig är en politiskt korrekt åsikt den som förespråkas av media, tycker någon "nyhetsvärdig" person annorlunda så rullar drevet igång och svartmålar personen totalt. Politiker är ofta nyhetsvärdiga, och eftersom dom inte vill ha dålig publicitet inför aktuellt val så har dom en tendens att genast ställa sig i ledet (där av namnet? ).
Fenomenet är extra aktuellt i Sverige då vår media är mycket mer likriktad än i många andra länder. Så istället för att det uppstår en debatt om en fråga, så tycker all media lika dant.
CITAT (addo @ 18-11-2013, 12:27)  Jag tycker det är oturligt att fenomenet kommit att kallas politiskt korrekt, då det inte har något med politik att göra.
För mig är en politiskt korrekt åsikt den som förespråkas av media, tycker någon "nyhetsvärdig" person annorlunda så rullar drevet igång och svartmålar personen totalt. Politiker är ofta nyhetsvärdiga, och eftersom dom inte vill ha dålig publicitet inför aktuellt val så har dom en tendens att genast ställa sig i ledet (där av namnet? ).
Fenomenet är extra aktuellt i Sverige då vår media är mycket mer likriktad än i många andra länder. Så istället för att det uppstår en debatt om en fråga, så tycker all media lika dant. Ett bra inlägg
Jubbe063
18-11-2013, 16:22
nåja, alla är väl lite pk då o då....
Myosotis
20-11-2013, 17:37
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2013, 10:32)  Hur står det till egentligen? Ja det kan man verkligen undra. Men för det första: Var är Gunilla??!!  Avstängd pga pk-itet? Ihjälgäckad av Gita? Bett om att få avsluta sin medlemsskap?  Jag kommer att sakna dig väldigt mycket, du var en av få här med genomgående bra åsikter som verkligen var dina egna. Och så ska det väl vara, eller hur? Man ska stå för det man tycker, oavsett om det råkar sammanfalla med vad många tycker, vad som anses korrekt att tycka eller om man är den enda människan i världen som tycker så. Jag tänker då inte ändra åsikt bara för att inte verka pk, lika lite som jag låtsas tycka något för att smälta in. Det är det som stör mig mest när folk slänger pk-begreppet i ansiktet på sina medforumister: De bara förutsätter att man är dum i huvudet och håller med majoriteten. Inte konstigt att man blir provocerad då, för det var kanske ens eget tyck. Själv är jag ju rätt så borta och har sällan koll på vad andra tycker och vad man "bör" tycka, så när jag nu snart kommer att kallas för pk-tant kommer jag naturligtvis att ta illa upp. Och jag har rätt att ta illa upp. Det stämmer inte, det är orättvist och nej, att ta åt sig är inte det samma som att "erkänna" även om vissa verkar tro det.
CITAT (Myosotis @ 20-11-2013, 17:37)  Ja det kan man verkligen undra. Men för det första: Var är Gunilla??!!  Avstängd pga pk-itet? Ihjälgäckad av Gita? Bett om att få avsluta sin medlemsskap?  Jag kommer att sakna dig väldigt mycket, du var en av få här med genomgående bra åsikter som verkligen var dina egna. Och så ska det väl vara, eller hur? Man ska stå för det man tycker, oavsett om det råkar sammanfalla med vad många tycker, vad som anses korrekt att tycka eller om man är den enda människan i världen som tycker så. Jag tänker då inte ändra åsikt bara för att inte verka pk, lika lite som jag låtsas tycka något för att smälta in. Det är det som stör mig mest när folk slänger pk-begreppet i ansiktet på sina medforumister: De bara förutsätter att man är dum i huvudet och håller med majoriteten. Inte konstigt att man blir provocerad då, för det var kanske ens eget tyck. Själv är jag ju rätt så borta och har sällan koll på vad andra tycker och vad man "bör" tycka, så när jag nu snart kommer att kallas för pk-tant kommer jag naturligtvis att ta illa upp. Och jag har rätt att ta illa upp. Det stämmer inte, det är orättvist och nej, att ta åt sig är inte det samma som att "erkänna" även om vissa verkar tro det. NÄÄ fy katten. Ytteligare en som gett upp. Hoppas du i framtiden väljer att komma tillbaka Gunilla. Tills dess får du ha det så gott där ute.
*Stintan*
20-11-2013, 18:11
CITAT (Myosotis @ 20-11-2013, 17:37)  Ja det kan man verkligen undra. Men för det första: Var är Gunilla??!!  Avstängd pga pk-itet? Ihjälgäckad av Gita? Bett om att få avsluta sin medlemsskap?  Jag kommer att sakna dig väldigt mycket, du var en av få här med genomgående bra åsikter som verkligen var dina egna. Och så ska det väl vara, eller hur? Man ska stå för det man tycker, oavsett om det råkar sammanfalla med vad många tycker, vad som anses korrekt att tycka eller om man är den enda människan i världen som tycker så. Jag tänker då inte ändra åsikt bara för att inte verka pk, lika lite som jag låtsas tycka något för att smälta in. Det är det som stör mig mest när folk slänger pk-begreppet i ansiktet på sina medforumister: De bara förutsätter att man är dum i huvudet och håller med majoriteten. Inte konstigt att man blir provocerad då, för det var kanske ens eget tyck. Själv är jag ju rätt så borta och har sällan koll på vad andra tycker och vad man "bör" tycka, så när jag nu snart kommer att kallas för pk-tant kommer jag naturligtvis att ta illa upp. Och jag har rätt att ta illa upp. Det stämmer inte, det är orättvist och nej, att ta åt sig är inte det samma som att "erkänna" även om vissa verkar tro det. Ja såg nu att Gunilla var borta. Sorgligt och bedrövligt vilken anledningen än är  . Myo instämmer till fullo med ditt inlägg. Mycket bra skrivet!  CITAT (pejori @ 20-11-2013, 18:01)  NÄÄ fy katten. Ytteligare en som gett upp. Hoppas du i framtiden väljer att komma tillbaka Gunilla. Tills dess får du ha det så gott där ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|