CITAT (Piccante @ 16-11-2013, 22:12)

Det är snarare ett epitet som personer vill ge andra; du vill inte se att XXX förhåller sig på ett visst sätt för att du är så pk! Det finns en tro på någon "pk-sekterism" där de politiskt korrekta propagandan hjärntvättar folk istället för att de faktiskt tagit ställning själva. Man brukar mest få höra att man är pk när man diskuterar med SD-anhängare eller andra som tillhör någon ytterlighet.
Det har du rätt i Picante! ...en underliggande uppfattning om att det finns en lands - (eller världs-) omfattande konspiration vars uppgift är att hjärntvätta folk.
Att vara PK borde rimligen vara något positivt men jag har aldrig sett det användas i den bemärkelsen, det används uteslutande som ett skällsord. Om jag t.ex. hävdar kvinnors rätt till utbildning och egen försörjning och då blir beskylld för att vara PK tant så stannar diskussionen eftersom det är omöjligt att försvara sig mot ett sådant respektlöst argument.
Den som kallar någon för PK är ingen vän av yttrandefrihet, inte heller tror den personen på människors förmåga att tänka själv och bilda sig en egen uppfattning utan ser människor som offer för en konspiration. Dessutom glider man över från sakfrågan för att man saknar argument och gör det till en personfråga.
....den slutsatsen drar jag iaf....