Njae många utbildningar tycker jag det inte finns visst finns det vuxenutbildningar men de är ju ganska kortvariga ex. får skolorna söka tillstånd att ha utbildningen med bara några års mellanrum + de flesta av dem är mest teoretiska med nästan all praktisk utbildning förlagd till arbetsplatser. De flesta utbildningar för ungdomar har försvunnit och det var ju de skolorna som hade bra utrustning ex. traktorer, maskiner, växthus, plantskolor mm. Det fanns rätt många naturbruksgymnasier tidigare ex. fanns det ju flera bara i stockholmstrakten men nu är det ju rätt få kvar och i många delar av Sverige finns det inga såna skolor alls, och av vad jag förstår är det nog bara Himmelstalund i Norrköping som går bra, flera av de andra som finns kvar idag riskerar ju läggas ner de med.
+Många av vuxenutbildningarna går ju ut på att man ska kunna arbetsleda inom trädgård men man måste ju ha nån att arbetsleda med så ung utbildad arbetskraft behövs väldigt mycket, och när jag jobbade med praktikplaceringar sa ofta företagen att det var mycket svårt få tag på ung utbildad arbetskraft de tyckte arbetsstyrkan var lite för gammal och de ville ha en bättre åldersfördelning på arbetsplatsen + det är snart stora pensionsavgångar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|