Visst är det många smaker som försvunnit och försämrats. Att godis blivit mer smaklöst är säkert de stora tillverkarnas fel som någon skrev tidigare, men också att vi blivit så kräsna, tror jag. När man inte hade så stora godispåsar gav man sig tid att njuta av varje bit och upplevde kanske mer smak. Nu tuggar man hejdlöst och hinner knappt svälja förrän nästa bit åker i munnen så smakerna kanske "går i ett". Förr smakade gelehallon på ett speciellt sätt, gröna grodor på ett annat, men nu upplever jag att det mesta gelegodis är ganska likt vartannat Nu föredrar jag choklad, men är ganska kräsen. Den mesta billiga chokladen i lösviktsvarianter har knappt chokladsmak utan känns mest som ett fettklump i munnen.
Minns ni när det fanns Prickar som var doppade i mörk choklad? Sen många år är det alltid ljus choklad. De små bitarna i en ask Salmiak var bra mycket saltare än idag. Förr fanns det salmiak i, men det var såklart inte nyttigt. Jag saknar vissa chokladaskar, numera är det nästan bara Alladin i alla affärer. Jag minns Symfoni, tunna mörka chokladrutor som hade olika mönster pressat på rutorna. Sen fanns det en ask som jag tror hette Allehanda. Ren Marabouchoklad i den också, men det fanns vit, ljus och mörk choklad i olika former.
Minns ni förresten hur det var med "gotte-borden" på kalasen? Man fick ta en bit ur chokladasken, en lakritsbåt och fanns det nonstop kunde man få ta 4-5st för att de var så små.
|