CITAT (gnon49 @ 30-11-2013, 17:27)

När det gäller blomsterbutiker måste väl logistiken vara av avgörande betydelse? Blommorna ser ju alltid så nyfräscha ut i butik trots, som jag misstänker, långa transporter. Våra typiska julblommor kommer väl långväga ifrån?
Logistiken är avgörande, vi handlar själva inte via centrallager så vi beställer svenska och danska varor på tex måndag morgon och det levereras tidigt tisdag morgon så där är det under 24h medans Holland så beställer vi tre dagar innan vi har varorna. Det mesta inom julblommor odlas eller drivs i Sverige faktiskt, Halland och Skåne plus en del danskodlat.
CITAT (addo @ 30-11-2013, 20:40)

Jobbar du för en av de större kedjorna? Hur upplever du kunskapsnivån om växter bland personalen?
I min erfarenhet är den häpnadsväckande dålig hos de större kedjorna, som när jag skulle fråga om en specifik dammväxts härdighet på plantagen. Efter att frågan hade cirkulerat runt hela personalen utan svar så beslutade de sig för att störa sin "trädgårdsmästare" som hade lunch med frågan. Hon stövlade sedan ut och sa att alla med utbildning inom trädgård var överens om att det inte fanns några härdiga dammväxter
över huvud taget! 
Jag jobbar för en större privat aktör så kunskapen hos våran växthuspersonal är god. Problemet med de stora aktörerna som Plantagen är att de bar söker personal och kunskap är inget krav bara en bonus. Trädgårdsmästare på plantagen är bluff o båg för det var mer eller mindre något som skedde över en natt och de kan ju säga det då det inte är skyddat.