CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2013, 23:02)

Att en plantskola om än kommersiell som Blomkvists med enbart i fruktträd ,160 sorter, förutom allt annat, varav merparten okända insamlade i forna Sovjet , nuvarande Ryssland, skulle hitta sina sorter registrerade i Italien är så gott som omöjligt.
Nu är han förvisso kommersiell och lever på det och om jag vore honom skulle jag av naturliga skäl tvingas dra ner på mitt sortiment av dessa idioti regler.Särken plantskola som sår det mesta själva kommer att försvinna. De är mer ideella och rätt små. Enfald i stället för mångfald kallar jag det.
Svårt att säga om sorterna är såpass unika att de inte finns någonstans inom Europa förutom i den butiken plus att de redan inte existerar fast med riktigt namn. Särken påverkas enbart om de sår sorter som inte är registrerade, varje butik eller odlare behöver inte betala någon avgift om fröet, löken osv är registrerat. Själv står jag fast vid att kontroll är bra precis som med allt annat och de här nya reglerna är i stort sett bara nya för de länder som fick undantag första gången. Att vi fritt ska få ta kan vad sjutton som helst utan koll är i längden riskfyllt för det är så namn sprider sjukdomar o ohyra plus att man jan få med sig arter som inte hör hemma här. Om vi alla andra förväntas bidraga till miljöarbete så tycker jag även att detta är en del av det och ser inga bekymmer. Den privata bytmarknaden kommer ju ändå inte påverkas så ni jan byta, sälja osv hur mycket ni vill för polisen kommer aldrig lägga ner några resurser på detta speciellt då Jordbruksverket refererar till denna form av verksamhet som ett sätt för amatörer fortsätta som vanligt.