CITAT (Anette på Boäng @ 21-12-2013, 11:12)

I senaste skrivningen från kommissionen så ville de slopa undantagen även för genbankerna. De ville hindra alla möjligheter till en parallell marknad. Så att de får en genväg in är inte troligt om förslaget ligger kvar.
När det gäller ovanliga perenner kan jag ta mina dagliljor som exempel. Idag finns 4! sorter på EU:s registerlista. Det finns 76 000 namngivna sorter. Vem skall betala för dem?
De jag säljer i Sverige är jag ensam om de flesta. Jag kan inte ens betala en hundralapp eller så per sort om det skall löna sig för mig att sälja dem, eftersom jag bara säljer några enstaka av varje.
Min verksamhet kommer att stänga.
Sveriges störste odlare av ovanliga perenner säger samma sak.
Glöm inte bort att tex världens största lökland har samma undantag som vårt dvs Holland. När Holland för över sitt register(där måste ju allt registreras sedan länge) så lör listan på dagliljor, tulpaner osv öka plus glöm inte bort England, Tyskland osv där allt som redan är reggat kommer föras in. EU får inte heller bestämma vad enskilt land gör för något undantag till mindre verksamheter eller hur registrering ska skötas. Jag läste även en artikel från England där vissa "ministrar" som sköter om detta ärende är tveksamma om det ens är genomförbart då traven med brev redan når till molnen och då handlar det inte enbart om kritik utan mer allmänna frågor. Skulle det bli så att ett par viktigare länder inte stöttar iden så lär den inte gå igenom. Det land som lär få störst inflytande bör bli Holland då de är Europas plus världens växtcenter både handel och utvecklingsmässigt. Holländarnas reaktion har jag inte hört något om än men tycker de inte om detta så lär vi få höra det. Summan av det jag skriver nu är att allt är väldigt osäkert då många länder inte uttalat sig fullt än plus att vill tex NordGen regga hos Sverige så bestämmer Jordbruksverket i Sverige det inte EU.