CITAT (Anette på Boäng @ 21-12-2013, 21:30)

Nu har ju prydnadsväxter inte haft registertvång innan, så hur många som finns i de nationella registren är väl högst osäkert... I England är ca 2 000 av 77 000 växter registrerade.
I Holland verkar det inte finnas någon större opinion ännu. Om några protesterar där så blir det väl specialplantskolorna, precis som här. Coen Jansen tex hade ingen aning fram tills nyligen....
I parlamentet är det hittills en tjeck och några engelska ledamöter som velat skicka tillbaka förslaget, men de lär bli fler...
Och jo, EU får bestämma, för det nya är inget direktiv utan en lag. Enskilda länder kommer inte att kunna göra egna undantag.
Jordbruksverket är av en annan uppfattning och har svårt att tro att kostymnissarna i EU högkvarteret vill sitta och rangordna tagetes osv utan i klassisk sedvana så skjuts det vidare till var och ett land. Även lagar kan tolkas olika se bara på vårt rättssystem, det kan vara samma brott men straffen kan variera kraftigt då det är upp till domstolen att tolka lagen inom vissa riktlinjer självklart men de får ändå fatta det beslutet. Själv tror jag att om eller när detta går igenom(det lär ta några år då alla inte fört sin talan än och som tidigare nämnt finns det några tungviktare)så kommer det efter beslutet ta ytterligare något år innan den börjar gälla och under den tiden gäller gamla registerregler vilket lär medföra att det blir en jäkla massa införsel i varje lands register så det är maxat innan det passas vidare. Det som jag undrar lite är hur de tänkt sig med auktionsmarknaden då mycket där odlas utanför EU eller ska säljas vidare till länder utanför EU? Hur har de tänkt sig där när EU bara jan påverka inom EU. Något säger mig att om det nu skulle gå igenom att det blir ett praktfiasko och efter tre år så skrotas det. För visst kostar det tex mig 800:- att registrera men handläggningen per ärende lär bli en större kostnad än det men det får ju respektive stat stå för.