CITAT (Anette på Boäng @ 22-12-2013, 00:56)

Siffran 800 kommer inte att hålla, och den är inte fastslagen för nya lagen vad jag vet. Det pratas åtskilliga tusenlappar. Registreringstvånget kommer inte att kunna rundas på nationell nivå.
Texten som den ser ut nu skall röstas 22-23 januari, sen tillbaka till AGRI-utskottet för slutgiltig röstning i parlamentet i april. Sen skall rådet och precidency säga sitt och till slut skall alla jämka ihop med kommissionen. I höst tidigast.
Export från EU skall ha samma krav som försäljning inom EU enligt texten nu om jag minns rätt.
Jag hoppas de tar sitt förnuft tillfånga och lämnar alla "ornamentals" utanför registertvånget.
Sen vill jag ha undantag för hobbysortimentet på fröer med. Vi får se vad som händer....
800:-är vad Jordbruksverket sagt som siffra, de sa 3000:- först plus årsavgift och det tycker jag är intressant. När man läser ett antal protestsidor från Sverige så nämns just 3000:- och alla sidor använder i stort samma text(copyright, paste förmodar jag istället för att skriva själv;) men när jag läste om detta på ett engelskt forum så nämns 3000 pund vilket jag tycker är lite kul att just siffran 3000 dyker upp överallt. Nåväl så har Jordbruksverket sagt 800:- och ingen årsavgift då 3000:- plus årsavgift ledde till för mycket protester, det är ju upp till var land hur registeravgiften sköts tex så jan vissa länder låta personen betala allt medans vissa subventionerar delar av beloppet. Om eu tror att de ska kunna få igenom sina växtkrav på sådant som ska vidare till tex USA, Kina eller Japan utan problem så lär de snart bli varse en annan verklighet:) Holland styr ju en stor del av den internationella blomsterhandel och då gäller även en hel del internationell handelslag plus politik på hög nivå. Skulle de länder utanför eu inte gilla detta så lär det bli tufft att driva igenom det hela då vi förutom USA, Japan osv har Ryssland som en jättekund.