|
Jag är grav dyslektiker och får korrekturläsa allt jag skriver flera gånger och det är ändå inte säkert att jag ser alla fel. Jag följde tråden om språkfel med stort intresse och jag måste säga att det ni nu påstår är väl ändå inte med sanningen övensstämmande?!! Inte EN ENDA GÅNG påstod någon, vid något tillfälle, i den tråden att dyslektiker och andra med skriv- eller lässvårigheter inte är välkomna att skriva här på forumet för att det blir fel. Det man, och understundom även jag, störde sig på är folk som struntar i att lära sig språkregler. Exempelvis icke invandrare som kategoriskt och felaktigt tillämpar ordet dem, i stället för talspråkets dom, och struntar i att lära sig skillnaden mellan de och dem. Att inte kunna skilja på ändå eller endå och så vidare. Diskussionen handlade också om språkliga felaktigheter i tidningar och andra officiella sammanhang där man faktiskt ska kunna förvänta sig att det inte förekommer.
BRA, Bjäbban, att du korrigerade din väns tolkning av vad som skett!! Försök att inte tänka som du gör: Att du inte har tillräckligt bra utbildning och skriver så att det stör vissa. Jag har aldrig ens tänkt på att skriver annorlunda än någon annan här. Det är genom att backa undan i sådana här lägen som förutfattade meningar om dyslexi och dumhet kan leva vidare. Tråden handlade inte om dyslektiker, det betonades särskilt, flera gånger. Vi är flera dyslektiker här Bjäbban och vi vill ha dig kvar! Så snälla fortsätt att skriva. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|