CITAT (pejori @ 29-12-2013, 20:20)

Jag är inne på samma linje som du, men föredrar den "Schweiziska metoden" med självmordskliniker.
Jag och bara jag kan bestämma när och om jag vill avsluta mitt liv.
Nu undantar jag vissa depressionstillstånd, men om jag av ålder eller sjukdom vill gå vidare, bör jag få bestämma det själv.
Har lite samma tankar faktiskt. Skulle önska att jag själv fick fatta det beslutet. Vill inte bli ett kolli som vårdas av stressade och utarbetade personer, som sliter för att hinna med en omöjlig uppgift.
Har själv jobbat inom åldringsvården (längesedan ifs) och då fungerade det hyfsat. Men jag kan aldrig i livet se mig själv som en av dessa gamla sjuka som matas och vänds enligt schema, aldrig.
Jag jobbar ju fortfarande kvar i vården men med helt andra uppgifter och helt annan insyn i vårdapparaten. Man sliter på ett för många obegripligt sätt för att kunna ge en någorlunda god vård, men dessvärre, det lyckas inte längre. Sparnit och omorganisationer har till slut krävt sin tribut.
Jag är rädd för att bli gammal, jag är rädd därför att med stigande ålder kommer det oundvikligen krämpor. Jag är rädd för att bli gammal och ett vårdpaket som behöver hjälp, en hjälp som inte längre finns. Jag vill absolut inte bli en belastning för mina barn.
Döden, ja vad ska man säga, det är ju oundvikligt att den kommer, antingen kommer den som en befriare eller så kommer den för tidigt, jag skulle önska att jag fick välja.
Ja det var väl muntert så här på årets sista skälvande dagar, men så är det, jag rädd för att bli gammal och sjuk.