CITAT (Monarda @ 29-12-2013, 21:59)

Jag skulle önska att aktiv dödshjälp blev lagligt, tror att det skulle bespara många människor onödigt lidande och ser det egentligen som en självklarhet. När det ändå inte finns något hopp varför ska man då klänga sig fast vid ett ovärdigt liv. Jag är heller inte rädd för döden i sig utan det som ev kan föregå, att man ska falla sönder bit för bit och det som man ännu tar som självklarheter upphör att fungera. Tänk bara att inte kunna gå på toa eller kunna sköta sin personliga hygien. Skulle önska att våra politiker kunde sätta sig in i hur det kan sluta även för dom men dom tycks leva i den tron att dom själva aldrig kommer att hamna i en beroendesituation. Där jag bor skärs det för varje år ner i budgeten för äldrevården och själv fick jag överklaga ända till länsstyrelsen för att min hjälplösa mor skulle bli omhändertagen när vi anhöriga inte längre klarade av att sköta henne.
Nej absolut nej till det. Att vara sjuk och inte kunna sköta sin hygien är mindre farligt än ni tror. Det har jag varit dessutom som väldigt ung, (tarmvred) och trots att det gjorde så ont att jag ville dö mesta delen av tiden ville jag bara leva. Min mamma som är 88 är inkontinet till kisseriet numer och kan inte duscha själv, men vill verkligen leva och se hur det går för barnbarnet och hur hennes hibiscus mår.

Hon bor i en servicelägenhet med utmärkt service