CITAT (niggle @ 29-12-2013, 22:47)

Genom min egen livsresa har jag fått ändra attityd och inställning massor av gånger. Redan vid 55 känner jag att jag har tappat en del förmågor. Saker som jag älskade att göra tidigare, kan jag inte göra längre. Syn, tänder och hörsel har blivit sämre.
Så länge det finns snälla människor omkring mig, som tar sig tid och kanske för ett samtal eller håller min hand tycker jag att livet är värt att leva.
Kloka tankar! Jag tror också att man behöver ändra inställning ibland och jag tror att man gör det när förutsättningarna förändras. Tråkigt, men nödvändigt att acceptera att man inte längre kan göra på samma sätt som förr, men det är omöjligt att veta hur man själv upplever saker innan man är där.
Vilka möjligheter finns för den som blir sängliggande? Hur värdefulla kommer ens tankar att upplevas då? Vari hittar man livsglädjen? Jag har ingen aning idag, men jag hoppas att jag kommer att ha kvar livsglädjen även om jag tappar förmågor.
Jag har i alla fall fått några positiva erfarenheter från ett halvår i hemtjänsten, då jag upplevde att många äldre hade saker att glädjas över. Dementa hade till och med roligt, även om jag inte riktigt förstod hur de tänkte eller varför de gjorde som de gjorde. Många anhöriga hade förstås bekymmer eftersom de ofta upplevde förändringarna dramatiskt och känslomässigt. Deras engagemang gjorde i alla fall att många äldre inte alls behöver vara så ensamma som det ibland utmålas.
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.