CITAT (nas @ 04-01-2014, 09:37)

Kan man skapa bättre förhållanden året om och är lite erfaren så kan man odla tex, banan, cherimoya, stjärnfrukt, papaya, mango, trädtomat osv.
Det är jätte kul att odla olika sorters exotiska växter, utvalet är oändligt stort och man lär sig alltid nya saker.
Trädtomat är en av de enklaste jag haft, den trivs nästan överallt och tål det mesta förutom frost. Såväl ute som inne funkar den bra, bara man ger vatten och näring regelbundet. Min fick inte plats inne i lägenheten tills sist innan jag slängde den. Lätt att få till frukt även i kruka som vanlig krukväxt.

CITAT (nas @ 04-01-2014, 11:05)

Frösådda fikonkaktusar kan ta jättelång tid på sig att blomma om den ens gör det. Om du har köpt frukten från affären och sått den så kan det hända att den inte blommar alls. Finns en del hemsidor som säljer sticklingar av fikonkaktusen och den kommer blomma och bära frukt redan efter första eller andra året. Så mitt råd är att köpa en stickling från en hemsida som jag kan länka här nere:
http://www.palmkungen.se/fikonkaktus-p-152-c-151.aspxDet är dock ingen fikonkaktus, fikonkaktus heter Opuntia ficus-indica,, fast den i länken är ju mycket härdigare och är kanske roligare, vet dock inte hur frukten blir på den.