Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Milda chilifröer
          duo2010
          Inlägg 06-01-2014, 18:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

Hej
          jag har aldrig odlat chili och skulle vilja börja med ngn "snäll" inte så stor variant. Har försökt läsa mig till ngn lämplig sort och hittat Cubanelle, Dulcetta, Peperono Pimento, Anaheim t ex. Är det ngn som prövat dessa eller annan mild sort och har ett par fröer över? Kan dela med mig av tomatfröer t ex Outdoor Girl,Sub artic Plenty, Stupice, Moneymaker, Marmande, Black Sweet Cherry. Plus en stark chili sak ngn form av Cayenne!
          Hälsningar
          gunilla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lottapotta
          Inlägg 07-01-2014, 08:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Om du känner för att pröva något annat så finns det en sort som heter Numex Suave Red (Capiscum Chinense) som jag verkligen kan rekommendera. Jättefin smak med mildare hetta. Den finns på en sida på nätet som heter jalapeno.nu. Jag har handlat därifrån några gånger och har bara bra erfarenheter. Där finns oerhört många sorter att välja mellan.

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          duo2010
          Inlägg 08-01-2014, 11:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (lottapotta @ 07-01-2014, 08:40) *
          Om du känner för att pröva något annat så finns det en sort som heter Numex Suave Red (Capiscum Chinense) som jag verkligen kan rekommendera. Jättefin smak med mildare hetta. Den finns på en sida på nätet som heter jalapeno.nu. Jag har handlat därifrån några gånger och har bara bra erfarenheter. Där finns oerhört många sorter att välja mellan.

Hej
          tack för tipset. Bra sida men jag hittar inte Numex suave red i styrkelistan? Får läsa en gng till. Vad är det för skillnad på de olika indelningarna chinense, pubescence, m fl? Har det med styrkan att göra?
          vänliga hälsningar
          gunilla

Citera
          lottapotta
          Inlägg 08-01-2014, 19:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

CITAT (duo2010 @ 08-01-2014, 11:04) *
          Hej
          tack för tipset. Bra sida men jag hittar inte Numex suave red i styrkelistan? Får läsa en gng till. Vad är det för skillnad på de olika indelningarna chinense, pubescence, m fl? Har det med styrkan att göra?
          vänliga hälsningar
          gunilla

Jag hittar heller inte just Numex suave red på den listan. Däremot hittade jag en annan sajt där det stod hur stark Numex suave red är, och har 850 scoville. Här är länken:

http://miksor.se/chili-boden/sorter.asp

Så har jag också bifogat en länk med lite info om de olika indelningarna. I den står det att just Chinense innehåller habanerovarianterna som oftast är de starkaste chilisorterna. Numex suave red är framodlad från habaneron och har samma fina smaker som denna fast utan hettan.

http://www.chilihead.se/index.php?option=c...9&Itemid=46

Redigerat av lottapotta: 08-01-2014, 20:19

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 16:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon