Vilken trevlig tråd!
För kanske 10 år sedan när jag bodde i lägenhet hade jag också ett intresse för exotiska växter, framför allt att försöka driva upp saker från olika fruktkärnor. Jag hade avokade, mango, olika citrusar etc. Men just i lägenhet är torr varm luft ett problem, och då kom ju spinnet snabbt.
Jag tror att en ska experimentera, känna efter och läsa på så mycket en orkar när en är ung, för sedan snöar en snabbt in på något - eller blir lat och har tillslut bara "sådant som blivit över".
När vi flyttade till stuga upptäckte jag snabbt att Medelhavsväxter är lättare att hantera än riktigt exotiska saker. Om en bara lämnar ett element under ett fönster avstängt under vintern så kan ens finaste övervintra där. Dessutom blir det ofta inget av de exotiska träden. De skjuter gärna upp ett par decimeter, men något riktigt bladverk är det ju inte tal om när växten egentligen är menad att bli ett flera meter högt träd.
Även jag tyckte att sticklingar lät trist och komplicerat, medan fröer och kärnor på något sätt var ett kul mirakel

Men med tdien lär en sig om sticklingar också, och kan snabbt föröka sina favoritväxter hemma.
Lycka till!