Tack för alla svar! Jag vill gärna höra alla åsikter, har själv inte så mycket erfarenhet. Tanken med att ha olika blommande buskar var att några buskar hela tiden skulle blomma under sommarhalvåret - om man jämför med tex spireahäckar som är jättefina några få veckor för att sen mest ser risiga ut. men jag kanske ska tänka om?, eller iallfall begränsa antalet. Är det ingen som har erfarenhet av att ha blandade buskar som häck?
En annan tanke med blandade buskar var att få det att se ut mera som buskage, som smälter ihop till en häck, än en klassisk häck. Eftersom vi har stor tomt, ca 3000 kvm, är jag rädd för att en rak och klippt häck skulle se för stelt ut. Vi bor också rätt lantligt med bara några få grannar och mycket natur. Större delen av trädgården ligger framför huset så vi har gott om plats för stora, yviga buskar, men vi räknar såklart med att beskära dem då och då för att hålla dem fina.
Tomtgränsen är också "sned" i förhållande till vägen, på ena sidan ligger den ca 6 m in för att på andra sidan gå ända fram till vägen. Så det skulle nog se konstig ut med en rakt, klippt häck eftersom vi inte kan sätta den längs med vägen, därför hoppas jag på att en friväxande, lite ojämnt satt, häck/buskage skulle smälta bättre in. Men det är bara gissningar, har funderat flera år på detta men inte kommit fram till något bra. Därför jag frågar här, alla förslag och åsikter mottages tacksamt!
|