CITAT (Krokodilen @ 08-01-2014, 09:39)

Nja men svärmor hade verkligen gröna fingrar och hennes orkidéer blommade som sjutton. Så det är nog något knep bakom att den blommar utan att bladverket växer ur krukan. Ett knep jag gärna skulle vilja veta!
Det är nog så att hon inte skötte dem lika bra som du. Dvs du ger mer kvävegödning (gynnar bladtillväxt), Svärmors fick nog mindre kväve och mer kalium och fosfor i förhållande till kvävet. Luftfuktighet: Vid högre luftfuktighet lever bladen längre, dvs plantan kan ha fler blad på en och samma gång. Vid lägre luftfuktighet dör bladen snabbare och då har varje planta bara 4-6 blad åt gången.
Och ett litet OT i sammanhanget. Orkideer av de flesta arter och korsningar kan blomma som sjutton för att de håller på att dö eller tror att de ska dö. De liksom satsar allt på mycket blommor om de tror att de ska dö.
Så en del kan "skrämma" dem till blomning genom att slarva med skötseln. Själv har jag inte hjärta till detta utan föredrar att ge dem bästa förutsättningar jag kan för att de ska blomma för att de trivs. Lite kväve, lagom ljus och temperatur som passar respektive art etc.