CITAT (theseraphim @ 20-01-2014, 22:15)

De flesta söker bara butiksbiträden nu för tiden då de allt mer blir en renodlad kedja likt Plantagen där varje butik ska vara samma och det mesta styrs centralt. De jag pratat med är mest intresserade av folk med butikserfarenhet och givetvis är det plus med utbildning. De stora kedjorna internutbildar även en del i helgkurser.
Ja NÄR dom söker butiksbiträde och kassapersonal behöver man ingen utbildning utan bara erfarenhet av butik, men både till plantagen och till blomsterlandet krävs det utbildning om man specifikt söker jobb till uteavdelningen med trädgårdsbiten. När jag jobbade på Blomsterlandet var jag aldrig i kassa eller övriga delar utan enbart med kundservice och skötsel av ute del för det var det som söktes, nu var det dock några år sen och det är sällan jag handlar eller har någon annan kontakt med blomsterlandet möjligen att dom blivit mer som plantagen.
Lite ifrån tråden, men jobb som jobb så får man när det är dåligt med jobb söka även till kedjor. Även om det kanske inte är det man främst vill göra. utan hellre riktigt plantskola.